Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Hans Kristian
dc.contributor.advisorMonaghan, John David
dc.contributor.authorMeurs, Matthijs Gerard Derk van
dc.date.accessioned2023-06-29T16:23:39Z
dc.date.available2023-06-29T16:23:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:34451191
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074474
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDiskusjoner i klasserommet er en stor del av mange undervisningsøkter, og et tema som har mange aspekter til seg som fortsatt ikke er utforsket eller jobbet med. Dette studiet ser derfor på hvordan en elevsamtale er bygget opp med fokus på hvilke former for begrunnelser de gir hverandre i samarbeid. Jeg har i studiet jobbet ut fra disse to forskningsspørsmålene: FS 1. -Hvilke mulige utfordringer kommer elevene utfor i samarbeid med oppgaver i brøk? FS 2. -Hvilke former for kunnskap presenteres i en samarbeidsøkt hvor elevene jobber i par? For å besvare disse har jeg besøkt en skole der 7. trinn lot meg ha et opplegg med dem der de skulle undervise for hverandre, og stille som den kompetente andre. Disse diskusjonene har blitt analysert og blitt kategorisert etter om de prioriterte prosedyre basert kunnskap eller konsept basert kunnskap, og etter hvilke kunnskaper som den enkelte eleven Det viste seg at de gruppene som hadde varierte kunnskapsnivåer blant sine elever, endte opp med en diskusjon som dro frem mye mer konsept enn de gruppene som i min undersøkelse ikke presenterte mange matematiske ferdigheter. I samarbeidet som tilsvarte en form for mediering kom det frem mer faglig diskusjon enn i de gruppene der det var nærmere en form for sosiolitisk konstruktivisme.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevers samarbeid i møtet med brøk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel