Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.advisorSødal, Amalie
dc.contributor.authorClaussen, Synne
dc.contributor.authorMoen, Tora Gjølme
dc.date.accessioned2023-06-28T16:23:29Z
dc.date.available2023-06-28T16:23:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765206:37211514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074087
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket DragonBox Skole på 2. trinn hvor vi har sett på problemløsning og utforskning. Hensikten med analysen var å se på hvordan oppgavene i læreverket la til rette for problemløsning og utforskning, ettersom LK20 har disse som ett kjerneelement. Forskningen tar utgangspunkt i forskningsspørsmålet: På hvilke måter legger læreverket DragonBox Skole til rette for problemløsning og utforskning gjennom oppgavene i læreverket på 2. trinn? Som rammeverk og inspirasjon for vår analyse, har vi brukt Charalambous et al. (2010) til å utvikle vårt eget analyseverktøy. Analyseverktøyet vårt består av en horisontal analyse som er en overflateanalyse og en vertikal analyse som går i dybden. I den vertikale delen brukte vi kriterier for å analysere oppgavene. Vi lagde tre kriterier for å kategorisere problemløsningsoppgaver og tre kriterier for å kategorisere utforskningsoppgaver. Kriteriene har vi selv lagd basert på vårt teorigrunnlag og LK20. Resultatene fra vår vertikale analyse viser at det er få oppgaver som legger til rette for problemløsning og utforskning i læreverket DragonBox Skole på 2. trinn. Av 1169 oppgaver har vi kategorisert 92,5% som ikke problemløsningsoppgaver, 6,6% som delvis problemløsningsoppgaver (ett til to kriterier) og 0,9% som rene problemløsningsoppgaver (tre kriterier). Av 1169 oppgaver har vi kategorisert 88% som ikke utforskningsoppgaver og 12% som utforskningsoppgaver (ett, to eller tre kriterier). Ved å se på våre resultater, har vi grunnlag for å si at læreverket DragonBox Skole legger noe til rette for problemløsning og utforskning gjennom alle de ulike ressursene vi har analysert. Det er i den analoge ressursen Mattesnakk 2 hvor læreverket legger mest til rette for problemløsning, ifølge våre resultater. Basert på våre resultater er det i lærerveiledningen læreverket legger mest til rette for utforskning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleProblemløsning og utforskning i matematikkoppgaver i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel