Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.advisorHogstad, Ninni Marie
dc.contributor.authorStamsø, Thomas
dc.date.accessioned2023-06-28T16:23:24Z
dc.date.available2023-06-28T16:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765206:34451415
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074085
dc.description.abstractKonkreter er et verktøy som kan støtte elever i undervisninger og finnes i ulike former. Denne studien tar for seg hvordan elever på førstetrinn arbeider matematisk med fysiske konkreter knyttet til tallkonstruksjoner. I tillegg, tar studiet for seg beskrivelser elever gir av tallkonstruksjoner de ser og bygger. Med fokus på førstetrinn elevers tallkonstruksjon ved bruk av konkreter, vil denne oppgaven ta utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan bygger elever på førstetrinn tall ved bruk av fysiske konkreter, og hva slags beskrivelser gir de av tallenes oppbygginger? Hensikten med studien er å få et nærmere innblikk i samspillet mellom elevers tallkonstruksjoner og bruk av konkretiseringsmateriell. Studien er derfor knyttet til teorier og tidligere forskninger rundt konstruktivisme og tallforståelse. Jeg har i denne oppgaven sett på konkreter med grunnlag i Laski et al. (2015) sin definisjon av konkreter. Denne definisjonen uttaler seg nemlig: "a manipulative is still just a physical representation of a concept, not the concept itself" (Laski et al, 2015, s. 2). I tillegg, har jeg valgte talloppgaver basert på Clements og Sarama (2021) sin oversikt for barns utviklingsprogresjon for subitizing (Clements & Sarama, 2021). I studien brukte jeg metodene intervju og observasjon som datainnsamlingsmetoder. Jeg intervjuet fem elever og observerte en førstetrinns klasse gruppevis, hvor elevene arbeidet med talloppgaver ved bruk av fysiske konkreter. Analysen i denne studien viser at elever konstruerer tall noe ulikt. Noen elever konstruerte tall i en mengde, mens andre elever konstruerte tall i flere delmengder. Analysen viser også til at elever er i stand til å kunne gjenkjenne bestemte tallkonstruksjoner uten å måtte telle over alle enhetene tallene er bygd opp av. Elevene viser også gjennom studien at de er i stand til å bruke matematiske begreper i deres beskrivelser av tallkonstruksjoner. Ved å delta i denne forskningen, kan førstetrinns elever utvikle kunnskaper og erfaringer rundt tallforståelse, som kan muligens gi en positiv utviklings effekt for andre matematiske ferdigheter. Denne masteroppgaven har gitt meg mulighet til å reflekterer over elevers arbeid med konkreter. Kunnskapene og erfaringene jeg tar med meg fra oppgaven vil være nyttig for meg som nyutdannet lærer.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKonkretiseringsmateriell & Tallforståelse i Begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel