Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3044558Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Lorange, C. A., Sjaastad, J. & Carlsen, M. (2022). Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk. UNIPED, 45 (3), 219-232. https://doi.org/10.18261/uniped.45.3.6Sammendrag
I denne artikkelen analyserer vi grunnskolelærerstudenters respons på en eBok-basert undervisningsform i matematikk. Denne eBoka besto av oppgaver med både skriftlige og videobaserte løsningsforslag. Oppgavene ble hentet fra tidligere gitte eksamensoppgaver knyttet til nasjonal deleksamen i matematikk. Formålet var å undersøke: a) hvordan studentene benyttet de ulike læringsressursene i eBoka, og b) på hvilke måter studentens bruk av læringsressursene hadde pragmatisk og epistemisk verdi (Artigue, 2002). Analysene bygger på kvantitative og kvalitative data fra en spørreundersøkelse (N = 60) om bruk av eBoka og viser at nesten alle studentene benyttet de videobaserte løsningsforslagene, mens litt under halvparten benyttet de skriftlige løsningsforslagene. Studentenes respons gir uttrykk for den pragmatiske verdien av bruken av læringsressursene. De fikk tips både i begynnelsen av løsningsprosessen og underveis om hvordan oppgavene kan løses, samt en sjekk på om de hadde løst oppgavene korrekt. Studentenes respons gir også uttrykk for den epistemiske verdien av bruken av læringsressursene. De fikk hjelp til å forstå hva oppgavene spurte om, de fikk hjelp til å forstå sin egen løsningsprosess, og de oppdaget andre måter å løse oppgavene på. Dette viser at eBoka ga grunnlag for matematisk meningsskaping blant grunnskolelærerstudentene.