dc.description.abstract | Sammendrag
Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven.
Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige
profesjon som lærer, særlig med tanke på at det har blitt et overordnet tema i den nye
Fagfornyelsen 2020. Skoleinstitusjonen er en sentral arena for å utvikle mennesker til å bli mer
bærekraftige, og vi ser at samfunnsfaget har fått en viktig rolle her. Oppgavens visjon har vært å
belyse hvilke muligheter og utfordringer dagens samfunnsfagslærere har i praktiseringen av
temaet. Oppgaven vil derfor se nærmere på hvordan lærernes kunnskap henger sammen med
læreres undervisningspraksis.
Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi har intervjuet seks ulike samfunnsfagslærere på
fire forskjellige skoler på ungdomstrinnet. Vi valgte å ta i bruk en semistrukturert intervjuform
ved innsamlingen av vårt datamateriale for å oppnå en dypere forståelse for intervjuobjektenes
tanker, opplevelser, perspektiver og synspunkt for temaet. Denne måten å samle data på kan gi
grunnlag for større troverdighet, til tross for et relativt lite utvalg.
Oppgavens teori har to hovedaspekter for å finne svar på våre underspørsmål og tolke
informasjonen vi fikk fra våre informanter. Innenfor kategorien kunnskap og forståelse tar
oppgaven for seg blant annet Blewitt (2018) sine ulike forståelser av bærekraftig utvikling,
Karen O`Brien (2018) sine transformasjonssfærer i tillegg til Lotz-Sisitka m.fl. (2015) sin
transformative læring. Mens innenfor kategorien didaktikk trekker oppgaven frem blant annet
Jicklings & Wals (2008) sine dimisjoner av utdanning for bærekraftig utvikling, Sinnes &
Straume (2017) sin forskning på utdanning for bærekraftig utvikling og tverrfaglig arbeid av
Kvamme & Sæther (2019).
Oppgavens sentrale funn viser at samfunnsfagslærernes kunnskap om bærekraftig utvikling og
utdanning for bærekraftig utvikling kan ha en sammenheng, altså at kunnskapen kan påvirke
deres praktisering av temaet i undervisningen. Studien viser også at lærerne ønsker
kompetanseheving for å bli tryggere i sin faglige utvikling og lærerprofesjon, og at ulike
rammefaktorer som tid, sted og ressurser skaper både muligheter og utfordringer for planlegging
og gjennomføringen av undervisningen. | |