dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i
norskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form av
intervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser nærmere på hva som kan påvirke lærernes
undervisningspraksiser knyttet til det samiske, og ser nærmere på i hvilken grad de spurte
lærerne anser undervisning i samiske tema som viktig, og hvor stor plass det samiske har,
blant annet i årsplaner. Det er benyttet teorier knyttet til blant annet teacher cognition,
sosiokulturell læringsteori og flerspråklighet. Resultatene fra denne undersøkelsen viser at
informantene oppgir at det samiske er viktig å undervise om, men at det settes av lite tid til
dette arbeidet i årsplaner og i de forskjellige undervisningspraksisene. Resultatene peker også
i retning av større kunnskapshull hos de spurte lærerne, og dette samsvarer også med tidligere
gjennomførte undersøkelser gjort av blant annet Lile (2011). Funnene viser også at
omgivelsene rundt læreren kan være med på å påvirke i hvor stor grad det samiske blir
prioritert i undervisningspraksisene. Denne oppgaven viser også tendenser i retning av at de
spurte lærerne har en ytre motivasjonsfaktor for å undervise i det samiske, og at det dreier seg
om en forpliktelse i form av planverk. | |