Show simple item record

dc.contributor.advisorRambø, Gro Renée
dc.contributor.authorMehlum Aas, Lise
dc.contributor.authorEskeland, Helene
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:42Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109925905:22532835
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036551
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form av intervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser nærmere på hva som kan påvirke lærernes undervisningspraksiser knyttet til det samiske, og ser nærmere på i hvilken grad de spurte lærerne anser undervisning i samiske tema som viktig, og hvor stor plass det samiske har, blant annet i årsplaner. Det er benyttet teorier knyttet til blant annet teacher cognition, sosiokulturell læringsteori og flerspråklighet. Resultatene fra denne undersøkelsen viser at informantene oppgir at det samiske er viktig å undervise om, men at det settes av lite tid til dette arbeidet i årsplaner og i de forskjellige undervisningspraksisene. Resultatene peker også i retning av større kunnskapshull hos de spurte lærerne, og dette samsvarer også med tidligere gjennomførte undersøkelser gjort av blant annet Lile (2011). Funnene viser også at omgivelsene rundt læreren kan være med på å påvirke i hvor stor grad det samiske blir prioritert i undervisningspraksisene. Denne oppgaven viser også tendenser i retning av at de spurte lærerne har en ytre motivasjonsfaktor for å undervise i det samiske, og at det dreier seg om en forpliktelse i form av planverk.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHva er et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record