Show simple item record

dc.contributor.advisorOmdal, Heidi
dc.contributor.authorHalvorsen Bjelland, Judith Marita
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:19Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909614:10095985
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036528
dc.description.abstractSammendrag Temaet for masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i skolen. Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom innagerende atferd i barne- og ungdomsårene og utvikling av psykiske lidelser som angst og depresjon (Sæteren, 2019). Denne studien peker på det psykososiale læringsmiljøet som en mulig årsak eller opprettholdende faktor til innagerende atferd. Hensikten med studien er å få innsikt i hvordan lærere arbeider mot et helsefremmende læringsmiljø for elever med dette atferdsutrykket. Problemstillingen er følgende: «Hvordan forstår lærere innagerende atferd og hva de vektlegger i tilrettelegging av det psykososiale læringsmiljøet for å fremme den psykiske helsen til disse elevene?». For å belyse den overordnede problemstillingen ble det utformet tre forskningsspørsmål: 1. Hva kjennetegner innagerende atferd i skolen? 2. Hvordan tilrettelegger lærere for et helsefremmende læringsmiljø for elever med innagerende atferd? 3. Hvilke tiltak praktiseres for å fremme den psykiske helsen til elever med innagerende atferd? Kvalitativ forskningsmetode i form av tre forskningsintervju er benyttet for å besvare oppgavens problemstilling. Disse intervjuene ble utført at lærere, med mål om å reflektere over deres personlige erfaringer i møte med barn med innagerende atferd. Resultatene viste tidlig i prosessen at veldig få hadde erfaringer å dele når det gjaldt innagerende atferd. Selv med lite forkunnskaper i bunn hadde de tilnærmet lik forståelse av begrepet og beskriver atferden som en motpol til utagerende atferd ved at elevene preges av vonde følelser som de vender inn mot seg selv, har negativt selvbilde, er avvisende, engstelige, nedstemte og passive. Videre viser resultatene hvordan atferdsutrykket kan ses i sammenheng med psykiske lidelser som angst og depresjon. Klare regler, tilrettelagt undervisning, respekt, gode holdninger og kunnskapsrike lærere presenteres som trygghetsrammer som er særlig viktige for engstelige elever. God klasseledelse preget av struktur og forutsigbarhet pekes på som det viktigste for å tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø. Konkrete tiltak som kommer frem i undersøkelsen er: gode skole-hjem samarbeid, evnen til å skape en forutsigbar skolehverdag og å utvikle sin egen mentaliseringsevne. Resultatene viser at kompetanseheving blir sett på som det viktigste tiltaket for et helsefremmende læringsmiljø for elever med innagerende atferdsutrykk.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInnagerende atferd og psykisk helse i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record