Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.advisorChristiansen, Kari
dc.contributor.authorAbrahamsen, Aurora
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:17Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:107410217:22045974
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036526
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med min studie har vært å undersøke lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn omkring leken i kroppsøvingsfaget. I studien er det blitt gjennomført seks semistrukturerte forskningsintervju med seks ulike kroppsøvingslærere på 1., 4., og 7.trinn for å belyse studiens formål og problemstilling. Utvalget bestod av to lærere fra 1.trinn, to lærere fra 4.trinn og to lærere på 7.trinn. Alle intervjuene er blitt transkribert og analysert ved hjelp av en tematisk innholdsanalyse. Videre har jeg presentert funnene i studien og drøftet disse opp mot aktuell teori. Funnene i studien viser blant annet at den frie leken blir mer meningsfull for elevene når de får ha fri lek i andre omgivelser enn i en idrettshall. Elevene blir mer kreative og bruker elementene i naturen på en annen måte enn hva de klarer når de er inne i idrettshallen. I tillegg kan vi også se at lærerne i studien har ulike måter å forklare leken på og trekker frem forskjellige momenter de tenker at leken inneholder. Enkelte trekker særlig frem at leken fungerer som et middel for læring, andre fokuserer på at leken skal oppleves som morsom og meningsfull for elevene. Studien viser også at den styrte leken får en annerledes utøvelse, i form av nye regler når elevene blir eldre. De eldste elevene har mindre behov for den samme tydelige strukturen og forutsigbarheten som de yngste. Elevene tilegner seg også god lekekompetanse etterhvert som de blir eldre, noe som også bidrar til at den voksne kan innta en annerledes rolle i elevenes lek. Læreren blir ikke lengre en utenforstående «vokter» som passer på elevene sine, men kan delta mer på lik linje som en fullverdig deltaker i leken. Nøkkelord: Frilek, styrt lek, utelek, innelek, lærerdeltakelse, kroppsøving, kvalitativ tilnærming
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Leken handler om at fokuset er tatt vekk fra prestasjon. I mange leker blir det ofte en vinner, men hovedfokuset ligger i å ha det gøy underveis».
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel