Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMay Olaug Horverak
dc.contributor.advisorLise Lotte Ågedal
dc.contributor.authorInger Sofie Klokkhammer Jørgensen
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:10Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909614:10010923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036517
dc.description.abstractLese- og skriveferdigheter er viktig kompetanse å ha for å fungere i det norske kunnskapssamfunnet. På tross av dette går flere ut av grunnskolen uten de nødvendige ferdighetene for å fungere i videreutdanning, arbeidslivet eller samfunnet generelt. Denne studien undersøker problemstillingen «Hvordan kan anvendelse av musikk i leseundervisningen støtte elever med sen leseutvikling?». Hensikten med studien var å finne alternative inngangsporter for å styrke den spesialpedagogiske leseundervisningen som allerede eksisterer. Dette er gjort ved å gjennomføre en aksjonsforskningsstudie. Resultatene i studien indikerer at det er flere fordeler med å anvende musikk for å støtte elever med sen leseutvikling. Musikk kan være en morsom og engasjerende måte å gi elevene den mengdetreningen de trenger, på områder elevene finner ekstra krevende. Videre så kan en benytte seg av rytmer og sanger for å øve på spesifikke områder elevene finner utfordrende. En kan også benytte seg av en kjent sang for å gi elevene fonologisk støtte til avkoding. Det er i tillegg en fin måte for å skape et godt psykososialt miljø på. Dette kan skape rom for mestring, engasjement og trivsel. En annen fordel som kom fram i studien, er at det ga muligheter for å tilpasse opplæringen etter elevenes forutsetninger. Videre ga det mulighet og rom for tilpasninger slik at alle kunne delta og være en del av felleskapet Resultatene fra studien indikerer også at musikk, slik det ble brukt i denne studien, ikke kan fungere som en egen metodikk i leseundervisningen. Det kan heller være et tilleggssupplement til de tradisjonelle undervisningsmetodene. Det kom også fram at det å bruke musikk som tilnærming for å hjelpe elever med spesifikke vansker, vil kreve mye kunnskap og kompetanse fra den enkelte lærer, noe som kan gjøre bruken av musikk krevende. En mulig løsning for dette kan være et tverrfaglig samarbeid mellom spesialpedagoger og musikklærere slik at en kan nyte godt av begge feltenes fagkunnskaper.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBruk av musikk i spesialpedagogisk leseundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel