Leseglede i begynneropplæringen: På bakgrunn av Linde Hjellups metodikk og Lindesnes kommunes leseplan.
dc.contributor.advisor | Verónica Adriana Pájaro | |
dc.contributor.author | Homme, Vilde Wiig | |
dc.date.accessioned | 2022-12-07T17:24:08Z | |
dc.date.available | 2022-12-07T17:24:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:109994970:36642578 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3036515 | |
dc.description.abstract | Sammendrag Formålet med min masteroppgave er å undersøke arbeidet som blir gjort med leseglede i begynneropplæringen i Lindesnes kommune. Oppgaven er en fordypning i begynneropplæring i norsk ved Universitet i Agder. Line Hansen Hjellup har gjennom sitt arbeid forsket og utarbeidet en helhellig leseopplæring, som fokuserer på leseglede. Dette har blitt utarbeidet videre i en lokal leseplan for Lindesnes kommune. Her har jeg tatt utgangspunkt i hvordan det arbeides systematisk med å skape leseglede i begynneropplæringen. Hvor problemstillingen tilhørende oppgaven er: «Hvilke erfaringer har lærere med arbeid med leseglede i begynneropplæringen når de bruker Hjellups metodikk?» For å belyse problemstillingen baserer undersøkelsen min seg på kvalitative intervjuer med de utvalgte informantene. Studiens informanter består av tre lærere fra en og samme skole i Lindesnes kommune som alle har ulik lengde arbeidserfaring i skolen. De overordnede temaene som ble studert gjennom metodikken til Hjellup er begrepet leseglede og hvilken plass i begynneropplæringen dette har, hvordan leseglede blir brukt i leseundervisningen i begynneropplæringen og tiltak som er med på å skape leseglede i begynneropplæringen. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | ||
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Leseglede i begynneropplæringen: På bakgrunn av Linde Hjellups metodikk og Lindesnes kommunes leseplan. | |
dc.type | Master thesis |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Master's theses in Teacher Education, level 1-7 [125]
NO-503, NO-508