Show simple item record

dc.contributor.advisorVos, Pauline
dc.contributor.authorHassing, Agnes Eir
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:07Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:56866049
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036514
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI skolen ønsker de fleste lærere å finne undervisningsmetoder som fremmer læring, fører til utvikling, engasjement, motivasjon og mestring i matematikk. På grunn av tidligere forskning som sier at elever trenger varierte undervisningsmetoder, som både engasjerer og fremmer læring, ønsker jeg å prøve ut en ny undervisningsmetode. Formålet med studien er å se hvordan elever opplever en GPS-basert matematikkvandring. Studien tar for seg et sosiokulturelt perspektiv på læring, da matematikkvandringen dreier seg om gruppearbeid og samarbeid. På bakgrunn av dette er studiens problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan opplevde elevene matematikkvandring? Hvordan opplevde elevene de realistiske matematikkoppgavene? Hvordan opplevde elevene de kinestetiske matematikkoppgavene? For å besvare studiens problemstilling og forskningsspørsmål har jeg benyttet meg av en kvalitativ metode. Metodene jeg har benyttet meg av til å samle inn datamateriale er semi-strukturerte intervjuer med lydopptak og observasjon. Det ble gjennomført fire gruppeintervjuer med fire forskjellige grupper, og et lærer intervju. Intervjuene ble transkribert og analysert ved hjelp av åpen koding og aksial koding. Det ble gjennomført en pilotundersøkelse i forkant av hovedundersøkelsen for å kvalitetssikre matematikkvandringen. Hovedfunnene for denne studien er at elevene hadde en positiv opplevelse av matematikkvandringen, uavhengig av elevenes holdninger til matematikk. Elevene uttrykket å ha opplevd matematikkvandringen som gøy, morsom og annerledes. De viste mye motivasjon og engasjement for aktiviteten, da flere ønsket å gjennomføre den på nytt. Elevene likte spesielt godt å arbeide kinestetisk, være i fysisk bevegelse og bruke kroppen underveis i aktiviteten. Selv om studien begrenser antall informanter, da det kun var fire elevgrupper som ble intervjuet, kan funnen gjelde for flere elever.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMeningsfull matematikkundervisning i skolens uteområde
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record