Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.authorLarsen, Ida-Helene
dc.contributor.authorNilsen, Elise
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:04Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:22728579
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036510
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1.‭ trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten med analysen er å se etter trekk fra lekbasert læring i læreverkene, ettersom LK20 har vektlagt lek og spill i begynneropplæringen. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: På hvilken måte kommer lekbasert matematikk frem i læreverkene Dragonbox og Multi på 1. trinn? I analysen har vi benyttet oss av analyseverktøyet utviklet av Charalambous et al. (2010). Analyseverktøyet består av en horisontal analyse som ser på helheten, og en vertikal analyse som går i dybden. Vi har tilpasset analyseverktøyet til vår studie, ved blant annet å bruke teori om lek og lekbasert læring hentet fra Broström (2017, 2019), Wood (2010) og Weisberg et al. (2013). Analyseverktøyet ble benyttet for å se om lekbasert matematikk var fremtredende i oppgavene og aktivitetene i læreverkene. Analysen tar for seg oppgavene og aktivitetene vi finner i elevbøkene og lærerveiledningene til begge læreverkene. Oppgavene og aktivitetene er systematisert og sortert inn i ulike tabeller for å fremme de ulike dimensjonene for lek som er fremtredende. På denne måten har vi sett om oppgavene og aktivitetene i læreverkene kan legge til rette for lekbasert matematikk. Læreverkene legger opp til at elevene skal arbeide individuelt, i grupper og i fellesskap. Resultatene av analysen viser at flest oppgaver og aktiviteter ble kategorisert som individuelt arbeid, videre ble gruppearbeid representert før felles arbeid hadde minst representasjon i Dragonbox. Multi har omtrent lik fordeling mellom representasjonen av individuelt arbeid og gruppearbeid, og representasjonen av felles arbeid var minst. Det andre resultatet som kommer frem i studien er at oppgaver og aktiviteter som legger til rette for lekbasert læring i matematikk inneholder to eller flere av dimensjonene til Broström (2017, 2019), hvor dette utgjorde 24% av oppgavene i Dragonbox og 27% i Multi. Resultatet fant vi etter å ha analysert oppgavene og aktivitetene opp mot teorien om lek og lekbasert læring. Abstract This master’s thesis is using a content analysis to analyze two mathematical textbooks and teaching materials for 1st. grade, named Dragonbox and Multi. The textbooks have been updated and published after the renewal of the curriculum. The purpose of the analysis is to look for features from play-based learning in the textbooks and teaching materials, as the curriculum has emphasized play and games in the early years in school. The study is based on the topic question: In what way does play-based mathematics appear in the textbooks and teaching materials Dragonbox and Multi for 1st. grade? In the analysis, we have used a framework developed by Charalambous et al. (2010). The framework consists of a horizontal analysis that looks at the whole, and a vertical analysis that goes in the depth. We have adapted the framework to our study, using theory of play and play-based learning taken from Broström (2017, 2019), Wood (2010) and Weisberg et al. (2013). The framework was used to see if play-based mathematics appears in the tasks and activities in the textbooks and teaching materials. The analysis addresses the tasks and activities we find in the textbooks and teacher guides for both Dragonbox and Multi. The tasks and activities are systematized and sorted into different tables to promote the different dimensions of play that are prominent. In this way, we have seen whether the tasks and activities in the textbooks and teaching materials can facilitate play-based mathematics. The textbooks and teaching materials suggest that students work individually, in groups and the whole class together. The results show that Dragonbox has the largest share of individual work, where group work is second largest and the working together with the whole class is least represented. In Multi, there was approximately equal distribution between individual and group work, and work in class was the least represented. The second result that emerges in the study is that tasks and activities that facilitate play-based learning in mathematics contain two or more of the dimensions of Broström (2017, 2019), where this accounted for 24% of the assignments in Dragonbox and 27% in Multi. We found the results after analyzing the tasks and activities based on theory of play and play-based learning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel