Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRambø, Gro-Renée
dc.contributor.authorPeskovic, Danira
dc.date.accessioned2022-12-07T17:24:00Z
dc.date.available2022-12-07T17:24:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109994970:23815924
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036507
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes undervisningspraksisen til et utvalg norsklærere i begynneropplæringen i forbindelse med flerspråklighet, med særlig fokus på norsk som andrespråk. Jeg ville høre læreres tanker og refleksjoner om flerspråklighet og det å være flerspråklig, arbeid med ord og begrep og arbeid med tekst. Dette var på bakgrunn av at det lærere tror og tenker kan ha noe å si for hva de gjør i klasserommet. Bakgrunnen for dette fokuset er at forståelse i opplæringsspråket norsk er avgjørende viktig for muligheten elevene har til å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter i alle skolefag. I arbeid knyttet til tekst er ord og begrep avgjørende viktig når elevene skal lese for å lære. Denne oppgaven er basert på kvalitativ undersøkelse av praksisen til fire lærere som jeg intervjuet personlig. Det er de individuelle tankene og refleksjonene jeg ville fram til og jeg vurderte det slik at dette var den mest hensiktsmessige metoden. I tillegg ble data fra observasjonsøkter i klasserommet innhentet for å kunne belyse en del av det jeg har spurt om i intervjuene. Teorien som blir presentert tar for seg flerspråklighet og den viktige rollen begrepsforståelse har når en skal lese for å tilegne seg kunnskap. Da spiller læreren en viktig rolle i valg som tas i klasserommet knyttet til dette. Jeg sammenholder også mine resultater fra undersøkelsen med tidligere undersøkelser som har sett på læreres praksis i flerspråklige klasserom. Noe av det jeg har kommet fram til i denne undersøkelsen, er at lærere har ulike forståelser av begrepet «flerspråklig», og at lærere i stor grad setter likhetstegn mellom minoritetsspråklige og flerspråklige elever. Det kan virke som at flerspråklighet ses på som en ressurs frem til elevene har tilstrekkelige ferdigheter på norsk til å følge den ordinære opplæringen. Basert på intervjudata kan det se ut som at lærere har fokus på aksept og inkludering når det gjelder flerspråklighet, men at de ikke ser at det kan brukes i en felles læresituasjon. Alle lærerne sier at arbeid med ord og begrep er viktig, men det kan se ut som at de har en upresis forståelse av ordet «begrep». Lærerne vektlegger ulike ord i undervisningen og det kommer også frem at det ikke nødvendigvis er typiske fagord som elever trenger hjelp for å forstå. Det kommer frem at lærere opplever at elever har en spesiell interesse for faktatekster og i dette har læreres vektlegging av ord og begrep en sentral rolle. Nøkkelord: Flerspråklighet, norsk som andrespråk, transspråking, ord og begreper, leseforståelse, leseutvikling.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMuligheter og begrensninger i det flerspråklige klasserommet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel