Show simple item record

dc.contributor.advisorGjermund Torkildsen
dc.contributor.advisorUnni Wathne
dc.contributor.authorThorvaldsen, Thea Skjølingstad
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:58Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991135:22728400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036505
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning og hva som karakteriserer deres tilrettelegging av lekbasert læring i arbeidet med mønster. Jeg har benyttet meg av en sosiokulturell læringsteori i studien. Metodene jeg har brukt for å samle inn datamaterialet er intervju og observasjon. For å besvare det første forskningsspørsmålet har jeg analysert og drøftet datamaterialet fra intervjuene, og for å besvare det andre forskningsspørsmålet har jeg analysert og drøftet datamaterialet fra observasjonene. Det kommer frem i studien at lærernes erfaring med lekbasert læring i deres matematikkundervisning kjennetegnes av at de begge legger til rette for aktiviteter hvor elevers samhandling og kommunikasjon med andre er sentralt. Videre fremgår det at den ene læreren legger til rette for meningsfulle aktiviteter, mens den andre læreren er på god vei mot det. Begge lærerne tilrettelegger for aktiviteter hvor produktivitet, kreativitet og fantasi er sentralt. Det kommer også frem av studien at lærernes tilrettelegging av lekbasert læring i arbeidet med mønster, karakteriseres av aktiviteter hvor samhandling og kommunikasjon med andre er sentralt. Videre er begge lærerne på god vei mot å tilrettelegge for aktiviteter som kan oppleves meningsfulle, samt hvor produktivitet, kreativitet og fantasi er sentralt. I tillegg viser resultatene knyttet til lærernes tilrettelegging av lek og matematikk i aktiviteter, at aktivitetene karakteriseres av at matematikken er utgangspunktet og leken trer inn. Resultatene knyttet til læreres rolle i lekpregede aktiviteter, karakteriseres av at de er satt i gang og styrt av læreren, samtidig som læreren også legger til rette for at barna får være aktive i egen læringsprosess og lærer gjennom å utforske og oppdage. Nøkkelord: lek, lekbasert læring, lekbasert undervisning, matematikk og mønster.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record