Show simple item record

dc.contributor.advisorCarlsen, Martin
dc.contributor.authorRossevatn, Daniel
dc.contributor.authorØdegaarden, Vibeke Aaby
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:56Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991212:20335557
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036503
dc.description.abstractDenne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Det sosiokulturelle læringssynet ligger som grunnlag i vår studie. Formålet med studien er å få innsikt i hvilket syn læreren har på lek og dens relevans i skolen, samt hvordan hun planlegger og gjennomfører lekbasert læring i matematikk. Studien skal gi svar på to forskningsspørsmål: «Hvilket syn har læreren på lek og dens relevans i matematikk?» og «Hvordan og hvorfor bruker læreren lek i matematikkundervisningen?». For å svare på forskningsspørsmålene på best mulig måte, valgte vi å både bruke intervju og observasjon som metode. Ved å bruke intervju er hensikten å hovedsakelig svare på førstnevnte forskningsspørsmål, mens målet med observasjon er å hovedsakelig besvare det andre forskningsspørsmålet. Resultatene fra studien viser at læreren vektlegger lekbasert læring i sin undervisning. Læreren påpeker flere fordeler ved å bruke lekbasert læring, som at elevene får være utforskende, som er et av kjerneelementene i matematikk. Elevenes samarbeid kommer også frem som noe læreren mener er svært viktig, og som skjer når elevene arbeider på en lekbasert måte. Hun presiserer også at hun mener at lekbasert læring kan føre til at færre elever «faller av» skolen, og er mer engasjerte. Læreren bruker lekbasert læring, eksempelvis ved bruk av rollelek. Funnene i denne studien er særlig relevante for lærere som ønsker å bruke med lekbasert læring og andre som ønsker innspill på hvordan dette kan gjøres og hvorfor dette er viktig.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLekbasert læring i matematikk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record