dc.description.abstract | I denne masteroppgaven er det undersøkt om det er en forskjell i elevenes leseforståelse når de leser i ulike tekstmedier. Elevene har i denne oppgaven lest skjønnlitterære tekster og saktekster på papir og på skjerm. Masteroppgaven har forsøkt å svare på problemstillingen: På hvilken måte kan valg av lesemedium ha betydning for forståelsen til elever når de leser skjønnlitterære tekster og saktekster? For å finne svar på dette har jeg brukt en kvalitativ innsamlingsmetode, og kvantifisert funnene. Materialet ble hentet inn gjennom et undervisningsopplegg for elever på 6. trinn med 20 elever. Gruppen ble delt i to hvor den ene gruppen leste to tekster digitalt, mens den andre gruppen leste to tekster i papirform. Elevene svarte på oppgaver knyttet til begge tekstene i etterkant av lesingen, noe som ble gjort digitalt av alle informantene. Resultatene fra undersøkelsen indikerte ingen særlig betydning i valg av lesemedium med tanke på leseforståelse, men læreren som gjennomførte undervisningsopplegget erfarte at elevene som leste på skjerm var mindre selvstendige og effektive enn papirgruppen. Et viktig funn i denne oppgaven er at det ser ut som at rammene rundt lesingen blir i større grad påvirket av lesemedium enn hva leseforståelsen blir. | |