Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMay Olaug Horverak
dc.contributor.authorNøkland, Tonje
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:51Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909087:24438563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036496
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDette er en masteroppgave innenfor begynneropplæring i et helhetlig perspektiv. I tillegg skal oppgaven ha et spesialpedagogisk perspektiv. Formålet med masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan man kan legge til rette for at alle barn skal oppleve en god overgang fra barnehage til skole. Som lærer vil man møte elever med mange ulike behov og forutsetninger, derfor ønsker jeg å sette ekstra søkelys på barna med spesielle behov, for å utvikle kompetansen på dette området. Teorien bygger på et systemteoretisk perspektiv, med Bronfenbrenners bioøkologiske modell som utgangspunkt for overgangen satt i system. Videre brukes begrepet «school readiness», med sine tre dimensjoner av overgangen, som en overordnet strukturering av videre teori. Hvordan barna, skolen og foreldrene forberedes på mikro- og mesonivå er med på å påvirke overgangen på de ulike nivåene. Det er brukt en kvalitativ tilnærming som metode, innenfor et konstruktivistisk vitenskapssyn. Gjennom et fenomenologisk perspektiv får jeg innblikk i informantenes egne erfaringer, tanker og meninger rundt overgangen fra barnehage til skole. Det er gjennomført semi- strukturerte intervjuer med fire forskjellige informanter innenfor samme kommune. To fra barnehage og to fra skole. Videre er datamaterialet transkribert og analysert i forhold til en fenomenologisk tilnærming. Dette endte med tre overordnede temaer. Resultatene i studien viser at det stort sett er samsvar mellom de ulike informantenes erfaringer og opplevelser rundt overgangen. Kommunens overgangsplan er nylig revidert, og i forbindelse med det har vært satt i gang team med både pedagoger fra barnehager og spesialpedagogiske koordinatorer. De har i samarbeid gjennomgått rutinen, og kommet frem til forbedringer. Funnene viser også at samtlige informanter tar sin jobb med å forberede barna, samt innhente og utveksle informasjon på alvor. Dette er svært viktig i det videre arbeidet med tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tilrettelegging i skolestarten.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEn god overgang for alle barn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel