Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnundsen, Lene
dc.contributor.authorSkjefrås, Ine Birgitte Haakull
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:50Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109993622:24265323
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036495
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: «Leseopplæring for elever med norsk som andrespråk» Utgangspunktet for denne masteroppgaven er interesse for hvordan lærere på mellomtrinnet arbeider med den andre leseopplæringen, spesielt rettet mot de minoritetspråklige elevene. Jeg har undersøkt dette gjennom å se på hvordan arbeid med fagtekster foregår i noen utvalgte klasserom. Problemstillingen min for oppgaven er følgende: Hvordan arbeider lærerne med fagtekster i norsk, og hvordan legges det til rette for elever som har norsk som andrespråk? Problemstillingen skal belyses gjennom observasjon som kvalitativ metode. Det ble observert i to klasserom over en periode på ca. tre uker. Det var lærernes undervisning som var i fokus, men elevene var også en del av observasjonene som ble gjort. Resultatene fra undersøkelsen viser blant annet at det i arbeid med fagtekst er stort fokus på strategilæring. Strategiene som ble tatt i bruk i undervisningen fokuserer på å hente ut informasjon eller oppsummere innholdet i tekstene. I arbeidet med fagtekstene er det også stort fokus på ordlæring. Lærerne forklarer for det meste fagord, mens det legges lite vekt på å forklare andre allmenne eller lavfrekvente ord.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFlerspråklige klasserom: Hvordan lærere arbeider med fagtekster i norsk på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel