Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJortveit, Maryann
dc.contributor.authorSletta, Stine Høglind
dc.contributor.authorØsterhus, Ingvil
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:48Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909087:21045873
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036492
dc.description.abstractFormålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om uteskole kan gi elever med disse vanskene den bevegelsen og variasjonen de trenger for å lære. På bakgrunn av tema, formål og kontekst har vi kommet frem til følgende problemstilling: Hvordan erfarer lærere fenomenet uteskole, og hvordan kan uteskole styrke elever med konsentrasjonsvansker på småskolen? Denne oppgaven er en kvalitativ metode, og er basert på en liten N-studie. For å hente inn empiri har vi hatt seks semistrukturerte intervjuer og observasjon av to lærere sin uteskoledag. Alle informantene som var med i studien var lærere, og én var spesialpedagog i tillegg. Observasjonsdagen hjalp oss med å se hvordan uteskole fungerer i praksis og vi fikk en dypere forståelse av lærernes svar på intervjuene. Resultatene vi fikk etter intervjuene og observasjonen viser at informantene har en positiv holdning til bruk av uteskole. De mener også at uteskole har en positiv innvirkning på elever med konsentrasjonsvansker, selv om vanskene ikke forsvinner på uteskolen. Datamaterialet viser derfor at uteskole kan bidra til at elevene får mer motivasjon, praktiske måter å lære på, være i bevegelse og mer lek i undervisningen. Dette kan være positivt for alle elever, men spesielt for elever som har vansker med å konsentrere seg. I drøftingen blir uteskolens positive og negative konsekvenser belyst, og knyttet opp mot teori. I lys av datamaterialet og teori kom vi frem til at uteskole kan være en positiv læringsarena for elever med konsentrasjonsvansker. Disse elevene får en mer helhetlig og virkelighetsnær undervisning, som kan føre til bedre læring og selvfølelse. Det kan også gi elevene bedre relasjoner til medelever og lærere, da det er en mer uformell læringsarena. Vår konklusjon er derfor at uteskole er bra for elever med konsentrasjonsvansker, men at det trengs mer forskning på dette.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel