Show simple item record

dc.contributor.advisorHerlofsen, Camilla
dc.contributor.authorTelhaug, Malene
dc.contributor.authorSanden, Emilie
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:42Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909087:24012298
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036487
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole for å tilrettelegge for en god skolestart, og hvilke tiltak som brukes om du oppdager at et barn har manglende sosial kompetanse. Oppgaven bygger på problemstillingen “hva mener pedagoger er relevante tiltak for utvikling av god sosial kompetanse blant skolestartere?”. For å få svar på problemstillingen vil det være naturlig å bygge den empiriske delen av forskningsprosjektet på den kvalitative tilnærmingen, i form av intervju. Bakgrunnen for forskningsprosjektet var ønsket om å undersøke hvilke tanker og erfaringer pedagoger som jobber med dette i det daglige, har til disse temaene. Alle de som ble intervjuet har lang erfaring med barn generelt, og det å jobbe med barn i overgangen, enten jobb som pedagog i barnehagen, lærer i førsteklasse, eller rektor på skolen. Alle informantene jobber også innenfor samme kommune. Det ble tatt i bruk semistrukturert intervjumetode, hvor intervjuguiden ble utarbeidet på forhånd og sendt til de utvalgte i forkant av intervjuet. Analysen av intervjuene viser at alle informantene har god erfaring og kompetanse innenfor de temaene som tas opp i oppgaven. De kommer også med mange gode forslag og tiltak når det handler om de barna som har mangel på sosial kompetanse, de er også veldig tydelige på at det er ingen “fasit” og at en aldri blir helt utlært når det kommer til disse begrepene, samtidig som det alltid er noe å lære av hverandre. Siste del av oppgaven som omhandler resultat og drøfting er inndelt i ulike kategorier knyttet til de ulike begrepene. Resultat og drøfting blir diskutert sammen for å skape en så god sammenheng som mulig i oppgaven. Resultat og drøfting blir også knyttet opp mot relevant teori i oppgaven. Avslutningsvis kommer det frem informasjon om studiens relevans og forslag til eventuell forskning videre innenfor dette feltet.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record