Show simple item record

dc.contributor.advisorTorkildsen, Gjermund
dc.contributor.advisorWathne, Unni
dc.contributor.authorBarka, Margrethe Næss
dc.contributor.authorHjort, Anne Mette
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:40Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109991135:56593981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036485
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn erfarer å arbeide med lekbasert læring, og hvordan en lærer tilrettelegger for lekbasert læring i sin matematikkundervisning i arbeidet med tall og telling. Studien vår tar utgangspunkt i det sosiokulturelle synet på læring. I tillegg benytter vi teori om lek, lekbasert læring og læring innenfor tall og telling. Vi benyttet oss av observasjon og intervju som metode. Datainnsamlingen foregikk over en periode på fire uker. Observasjonene ble gjort med både videoopptak og feltnotater. Analysen av lærernes utsagn og tre utvalgte aktiviteter ble gjort gjennom egenutviklede analyseverktøy basert på kategorier og kriterier, utviklet med utgangspunkt i vårt teoretiske grunnlag. Resultatene indikerer at lærerne i stor grad vektlegger lek i sin matematikkundervisning. Lærerne erfarer ulike sider ved lekbasert læring. Både at å tilrettelegge for lekbasert læring krever mer innsats, men også betydningen det har for elevenes læring og trivsel. Når vi ser på de ulike typene lek, er lærerstyrt og veiledet lek mest fremtredende i øktene der læreren har planlagt et matematisk mål for aktiviteten. Aktivitetene læreren hadde planlagt var lekbaserte ved at de la opp til frihet, fantasi, var lystbetonte og gav rom for sosial samhandling og kommunikasjon. Muligheten for fri lek var mest fremtredende når elevene ble gitt friheten til å velge og styre aktiviteter selv. Vi observerte likevel at læreren brukte elevenes lek til å legge til rette for utvikling innenfor tall og telling. Noe av det mest fremtredende i lærerens tilrettelegging for tall og telling var bruk av konkretiseringsmateriell.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record