Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMatre, Marianne Engen
dc.contributor.authorSolheim, Camilla
dc.contributor.authorFossli, Synne Seland
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:34Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109909614:22728408
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036479
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en gruppe pedagoger i skolen arbeider for å skape gode samspillsituasjoner for elever som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I Norge er det rundt 10 000 personer i aldersgruppen 0-19 år som har behov for ASK (2021a). Ettersom mange av disse er elever i grunnskolen er det viktig at de ansatte i skolen har kunnskap om ASK og hvordan de kan skape gode samspillsituasjoner. Problemstillingen som skal belyses i denne oppgaven er derfor: Hvordan arbeider pedagoger i skolen med å skape gode samspillsituasjoner for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon? I teoridelen redegjøres det for begrepene; kommunikasjon, alternativ og supplerende kommunikasjon og samspill. Vi vil også presentere relevant teori rundt disse begrepene og annen teori vi ser på som sentral for å svare på problemstillingen. I denne studien har vi brukt en kvalitativ metode. Vi har gjennomført ett fokusgruppeintervju med fem informanter og et digitalt enkeltintervju med en informant. Leseren vil i studien bli presentert for erfaringer og tankene som våre seks informanter har med å skape gode samspillsituasjoner for elever som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon. Drøftingsdelen i oppgaven viser hvordan man som ansatt i skolen kan legge til rette for godt samspill mellom seg selv og elevene som bruker alternative kommunikasjonsformer. Oppgavens mest sentrale funn er at pedagogen bør ha kompetanse, tid og interesse for eleven og kommunikasjonshjelpemidlet for å kunne legge til rette for gode samspillsituasjoner. Samtidig viser studien at det viktig med felles oppmerksomhet og at kommunikasjonshjelpemidlet er tilgjengelig. Nøkkelord: Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), Kommunikasjon, Samspill Grunnskolen, Spesialpedagogikk.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAlternativ og supplerende kommunikasjon i samspill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel