Blar i Master's theses in Teacher Education, level 5-10 på tittel
Viser treff 49-68 av 165
-
Hva blir lest i det fornyede norskfaget?: En kvantitativ undersøkelse av norsklæreres tekstutvalg og holdninger til skjønnlitteratur på et utvalg skoler i Agder etter den nye læreplanen av 2020.
(Master thesis, 2023)Skjønnlitteratur er en viktig del av danningen og identitetsutviklingen. Gjennom skjønnlitteratur kan vi få en innsikt i andre kulturer, samfunn, «verdener» og personlige karakteristikker. Skjønnlitteraturens plass i ... -
Hva er et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form av intervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser ... -
Hva er et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form av intervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser ... -
Hva karakteriserer en gruppe 9.trinnselevers strategier og argumentasjon med utforskende volumoppgaver?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie som tar for seg hva som karakteriserer elevers arbeid med volum. Hensikten er å se hvordan en 9.klasse løser to problemløsningsoppgaver om volum. Studiens problemstilling ... -
Hva kjennetegner kroppsøvingsdebatten i norsk media?
(Master thesis, 2023)Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og ... -
Hva vet vi om favorisering av idrettsflinke elever i kroppsøving? En scoping review av skandinavisk forskning fra 1997 til 2023
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg den potensielle utfordringen knyttet til at idrettsflinke elever favoriseres i kroppsøvingsfaget. Til tross for fagets formål om å bidra til livslang bevegelsesglede, indikerer forskning ... -
"Hvem er jeg?": Skeiv identitet i ungdomslitteratur
(Master thesis, 2023)En tematisk analyse av Nora Dåsnes' "Ti kniver i hjertet" i lys av skeiv teori, og en litteraturdidaktisk refleksjon om bruken av den. -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
«Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan skoler har arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Konkrete aktiviteter og strategier vil gi et innblikk i utviklingsarbeidet ... -
Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? En kvalitativ studie med intervju av seks ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag. Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå ... -
I hvilket omfang praktiseres friluftsliv i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Sammendrag Friluftsliv er en viktig del av livet til det norske folk. Emnet har fått en sentral plass i skolen og kan enkelt finnes i styringsdokumentene i kroppsøvingsfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 4-8). Formålet ... -
Identitetsutvikling i ungdomslitteratur
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om en bokserie for ungdom, hvor identitetsutviklingen til hovedkarakteren blir analysert i sammenheng med temaet livsmestring. Det er ett av tre tverrfaglige tema som er en del av fagfornyelsen. ...