Blar i Master's theses in Teacher Education, level 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 155
-
Kritisk tenkning som vern mot radikalisering
(Master thesis, 2022)Oppgaven har som formål å undersøke temaet kritisk tenkning som vern mot radikalisering. Temaet er både dags- og samfunnsaktuelt, da vi befinner oss i en tid som preges av polariserte meninger som deles i sosiale medier. ... -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algbera
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Gaming in the English Classroom
(Master thesis, 2022)The purpose of this study was to investigate how gaming can function as a learning tool in a 10th-grade class in Norway. This includes an intervention in the classroom, along with an examination of students and teachers ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, ... -
Students' Perceptions of Using L1 in the L2 Classroom
(Master thesis, 2022)There is an increasing amount of studies on teachers' views on the use of L1 in the L2 classroom, while there are few studies on students' opinions on the topic. This study aims to explore Norwegian students' perceptions ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Students' reasoning with programming
(Master thesis, 2022)På den nye læreplanen i Norge LK20 så har programmering blitt introdusert spesielt i matematikk og naturfag som en måte å utforske på. Denne studiens fokus er på hvordan elever resonerer når de jobber med abstrakte data ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ... -
Arena for medvirkning mot utenforskap
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å få innblikk i hvordan et ungdomsprosjekt driver forebyggende arbeid gjennom praktisk demokratiopplæring. Hensikten har vært å lære om hvordan vi som lærere kan implementere praktisk ... -
Arena for medvirkning mot utenforskap
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å få innblikk i hvordan et ungdomsprosjekt driver forebyggende arbeid gjennom praktisk demokratiopplæring. Hensikten har vært å lære om hvordan vi som lærere kan implementere praktisk ... -
Hva er et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om et utvalg norsklæreres syn på, og tanker rundt, det samiske i norskfaget på ungdomsskolen. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode, i form av intervju med fire norsklærere. Denne oppgaven ser ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ... -
Norsklæreres tiltak for å inkludere svake lesere i klasseromsundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke tiltak og tilpasninger norsklærere på mellomtrinnet kjenner til, for elever som strever i lesing – og i hvilken grad de benytter ulike tilpasninger innenfor klassens rammer. Oppgavens formål ... -
A lot on their plates; using Foodways to Develop Intercultural Competence in Norwegian schools: A mixed-method approach, targeting the teaching of culture and intercultural competence in the subject of English in Norwegian Lower Secondary Schools
(Master thesis, 2022)This thesis studies how culture is taught in the subject of English in lower secondary schools, focusing on how culture instruction may enhance intercultural competence. As part of this investigation, this thesis examines ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algebra
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Der er intet der betyder noget
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan ungdomsromanen Intet av Janne Teller kan brukes som utgangspunkt for en litterær samtale om etikk på ungdomstrinnet. Intet har stort potensial i både form og ...