Now showing items 25-44 of 155

    • En analyse av lærebøker i KRLE for ungdomstrinnet 

      Tawfiq, Arian (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har jeg presentert og analysert fremstillingen av hinduismen og islam i to lærebøker etter fagfornyelsen: Store Spørsmål 8-10 og KRLE 8. Jeg har valgt å presentere begge religionene med bakgrunn i ...
    • En diskusjon mellom det analoge, det digitale, og en fremtidig kunst og håndverkslærer 

      Buttedal, Johna (Master thesis, 2023)
      Denne masteren handler om hva møtene i skapende arbeid, kan gi av opplevelser med materialer. Masteren er et kunst- og håndverksfaglig utviklingsarbeid, som baserer seg på prosessen ved eget skapende prosjekt. Det skapende ...
    • En kasusstudie om matematikkfaget, det tverrfaglige temaet livsmestring og økonomisk mobilbruk 

      Træland, Elisabeth; Øverland, Birgitte (Master thesis, 2023)
      For å forberede elevene på aktuelle samfunnsutfordringer, ble det i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 innført tre overordnede tverrfaglige tema. I praksis har vi erfart at temaene er komplekse, og at det er et behov for ...
    • En kasusstudie om matematikkfaget, det tverrfaglige temaet livsmestring og økonomisk mobilbruk 

      Træland, Elisabeth; Øverland, Birgitte (Master thesis, 2023)
      For å forberede elevene på aktuelle samfunnsutfordringer, ble det i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020 innført tre overordnede tverrfaglige tema. I praksis har vi erfart at temaene er komplekse, og at det er et behov for ...
    • Enjoyment of Interactive Fiction Compared to Non-Interactive fiction, in a Norwegian EFL Classroom 

      Ørnholt, Thomas (Master thesis, 2023)
      This master’s thesis aims to shed light on using “interactive fiction” (IF) to promote reader engagement in a Norwegian EFL (English foreign language) classroom. In this thesis I look at interactive fiction in light of ...
    • Entreprenørskap som læringsstrategi i samfunnsfag? Samfunnsfagslæreres tilnærming til entreprenørskap 

      Kristensen, Trygve Solheim (Master thesis, 2022)
      Hvilke læringsmetoder kan man bruke i samfunnsfagundervisningen for å utvikle egenskaper, ferdigheter og kunnskaper som elevene trenger for å kunne møte framtiden? Og hvilke metoder kan man bruke for å møte de nye kravene ...
    • Et TDS-inspirert undervisningsopplegg innenfor ligningsløsing, med fokus på misoppfatninger 

      Tjøsvoll, Linda Mari (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven er et resultat av en studie hvor jeg har designet, gjennomført og analysert ordinære undervisningssituasjoner innenfor ligningsløsing, med fokus på misoppfatninger. Designet og analysen er inspirert av teorien ...
    • Exploring The Impact of Gaming on L2 English Proficiency. 

      Larsen, Kjell André (Master thesis, 2023)
      The findings of this thesis suggest that playing the game "Human: Fall Flat" positively impacted second language learning for most participants, mainly due to extensive social interactions in the target language. The ...
    • Fagfornyelsens betydning for tematiseringen av demokrati i samfunnsfagbøker 

      Førde, Jørgen (Master thesis, 2022)
      Tidligere læreplan- og lærebokforskning har resultert i funn som viser at demokratilæringen er sterkt preget av kunnskapsfokuset som ligger i LK06. Fagfornyelsen har ført til anbefalinger om å styrke dimensjonene av ...
    • Faginnholdet i nasjonal deleksamen i algebra for lærerstudenter 

      Lindseth, Rebekka Abildgaard (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven søker å finne ut av hva slags faginnhold nasjonal deleksamen i algebra for GLU 5-10 inneholder og dermed hvilke kunnskaper lærerstudentene testes i. Totalt 150 oppgaver har blitt analysert med utgangspunkt ...
    • Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving 

      Malkoč, Fatima; Opheim, Mathilde (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ...
    • Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving. 

      Malkoč, Fatima; Opheim, Mathilde (Master thesis, 2023)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ...
    • «For å oppnå toppkarakter må du ha eksepsjonell kompetanse i hele fagets bredde» 

      Husveg, Oda Emilie; Homme, Elisabeth Larsen (Master thesis, 2022)
      Kroppsøvingsfaget skiller seg fra andre fag ved at fysisk aktivitet står i sentrum. Kroppen er i fokus og hele mennesket blir utfordret og aktivisert. Faget skal bidra til livslang bevegelsesglede ut fra egne forutsetninger, ...
    • «For å oppnå toppkarakter må du ha eksepsjonell kompetanse i hele fagets bredde» 

      Homme, Elisabeth Larsen; Husveg, Oda Emilie (Master thesis, 2022)
      Kroppsøvingsfaget skiller seg fra andre fag ved at fysisk aktivitet står i sentrum. Kroppen er i fokus og hele mennesket blir utfordret og aktivisert. Faget skal bidra til livslang bevegelsesglede ut fra egne forutsetninger, ...
    • Friluftsliv i kroppsøving 

      Haugen, Helene; Tveite, Ida Kristine; Dversnes, Merethe Haugland (Master thesis, 2022)
      Friluftsliv har alltid vært en del av den norske kulturarven. Det har vært et sentralt tema i skolen i mange år, og da Kunnskapsløftet 2020 kom fikk friluftsliv en større plass i læreplanen. Hensikten med oppgaven er å ...
    • Friluftsliv i kroppsøving 

      Haugen, Helene; Tveite, Ida Kristine; Dversnes,Merethe Haugland (Master thesis, 2022)
      Friluftsliv har alltid vært en del av den norske kulturarven. Det har vært et sentralt tema i skolen i mange år, og da Kunnskapsløftet 2020 kom fikk friluftsliv en større plass i læreplanen. Hensikten med oppgaven er å ...
    • Friluftsliv i kroppsøving 

      Haugen, Helene; Tveite, Ida Kristine; Haugland, Merethe Dversnes (Master thesis, 2022)
      Friluftsliv har alltid vært en del av den norske kulturarv. Det har vært et sentralt tema i skolen i mange år, og da Kunnskapsløftet 2020 kom fikk friluftsliv en større plass i læreplanen. Hensikten med oppgaven er å ...
    • Friluftsliv i kroppsøving på ungdomstrinnet 

      Berg, Ole Alexander Klepp; Vidringstad, Eirik (Master thesis, 2023)
      Gjennom en årrekke har friluftslivets plass og verdi variert i ulike læreplaner. Selv om friluftslivet har fått en større og mer fremtredende plass i læreplanen ved innføringen av kjerneelementet uteaktiviteter og naturferdsel, ...
    • Friluftsliv i kroppsøving på ungdomstrinnet 

      Berg, Ole Alexander Klepp; Vidringstad, Eirik (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Gjennom en årrekke har friluftslivets plass og verdi variert i ulike læreplaner. Selv om friluftslivet har fått en større og mer fremtredende plass i læreplanen ved innføringen av kjerneelementet uteaktiviteter ...
    • Gaming in the English Classroom 

      Bengtson, Kaja (Master thesis, 2022)
      The purpose of this study was to investigate how gaming can function as a learning tool in a 10th-grade class in Norway. This includes an intervention in the classroom, along with an examination of students and teachers ...