En analyse av lærebøker i KRLE for ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082527Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg presentert og analysert fremstillingen av hinduismen og islam i to lærebøker etter fagfornyelsen: Store Spørsmål 8-10 og KRLE 8.
Jeg har valgt å presentere begge religionene med bakgrunn i to analytiske perspektiver. Læreplanen står aktuelt som teori for min oppgave da jeg blant annet ser på hvordan lærebøkene presenterer innholdet av religionene med bakgrunn i kompetansemål og et utvalg av kjerneelementene. Videre har jeg sett på tidligere forskning og teori om lærebøker. Dette er forskning som ser på blant annet kritikk av verdensreligionsmodellen, innenfra- og utenfra perspektiver og betydningen av gjenkjennelse og representasjon av de ulike religionene. Jeg har brukt en kvalitativ tekstanalyse som metode og denne metoden følger den vitenskapsteoretiske plasseringen som heter hermeneutikk.
Min oppgave viser hva som kommer frem i presentasjonen av religionene og hva som er fraværende i lys av den tidligere forskningen. En rød tråd jeg ser går igjen i teori og forskning er mangfold, representasjon, gjenkjennelse og beskrivelser av det religiøse hverdagslivet. Mine beskrivelser viser til at bøkene forholder seg litt ulikt i sine presentasjoner i forhold til fagfornyelsen.