Blar i Master's theses in Teacher Education, level 5-10 på tittel
Viser treff 161-180 av 230
-
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Multiliteracy for danning: Undervisning i multimodalt tekstarbeid i norskfaget for å støtte elevers bruk av egen stemme
(Master thesis, 2024)Multiliteracy for danning er en didaktisk undersøkelse av et undervisningsopplegg i multimodalt tekstarbeid i norskfaget. Undersøkelsen utforsker mulighetene og begrensningene dette undervisningsopplegget åpner opp for, i ... -
"Når du samarbeider, var det lettere og gøyere å lære" Evaluering av teoribaserte læringsaktiviteter i faget mat og helse: En kvalitativ undersøkelse av elever på 9. trinn og deres mat- og helselærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gjennom forskningsprosjektet LifeLab mat og helse, ble det utviklet 6 læringsaktiviteter til skolefaget mat og helse som tar for seg de mer teoretiske aspektene i faget. I etterkant av prosjektet ble aktivitetene ... -
Norsklæreres tiltak for å inkludere svake lesere i klasseromsundervisningen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke tiltak og tilpasninger norsklærere på mellomtrinnet kjenner til, for elever som strever i lesing – og i hvilken grad de benytter ulike tilpasninger innenfor klassens rammer. Oppgavens formål ... -
Nye eksamensoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)When the new curriculum (LK20) came out, new tasks on the exam also came out. In mathematics, a new task category was also introduced. It was called task category 3 and it is tasks in this category that I used in my research. ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Omsorgssvikt og relasjonsbygging
(Master thesis, 2022)Tema for oppgaven er omsorgssvikt og relasjoner, og hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan skape en god relasjon til elever som har opplevd omsorgssvikt. Elever som har opplevd omsorgssvikt kan ofte ... -
Oppgavetyper i et tenkende klasserom: Et kvalitativt undervisningseksperiment om oppgavetyper i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)Nøkkelord: tenkende klasserom, engasjement, kognitive krav, problemløsing I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan oppgavetyper spiller inn for elevenes engasjement og læring i et tenkende klasserom. I læreplanen ... -
Oppgavetyper i et tenkende klasserom: Et kvalitativt undervisningseksperiment om oppgavetyper i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)Nøkkelord: tenkende klasserom, engasjement, kognitive krav, problemløsing I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan oppgavetyper spiller inn for elevenes engasjement og læring i et tenkende klasserom. I læreplanen ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ... -
Paraidrettsutøveres erfaringer med kroppsøving og idrett- og bevegelsesaktiviter på fritiden
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning indikerer at personer med funksjonsnedsettelser ofte erfarer å bli marginalisert og ekskludert i kroppsøving. Samtidig viser forskning at elever med gode idrettslige ferdigheter har gode erfaringer med ... -
Paraidrettsutøveres erfaringer med kroppsøving og idrett- og bevegelsesaktiviteter på fritiden
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning indikerer at personer med funksjonsnedsettelser ofte erfarer å bli marginalisert og ekskludert i kroppsøving. Samtidig viser forskning at elever med gode idrettslige ferdigheter har gode erfaringer med ... -
Pedagogers erfaring med hesteassistert undervisning på kompetanseavdeling
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ønsket jeg å se på hvordan hesteassistert undervisning foregår på kompetanseavdeling og hvilken påvirkning dette har på elevene som mottar tilbudet. Oppgaven starter med en gjennomgang av tidligere ... -
Portrayal of African American history in EFL textbooks: A mixed methods study of the representation of African American history in Norwegian lower secondary school EFL textbooks
(Master thesis, 2024)The purpose of this mixed methods study is to analyze how three distinct publishers portray African American history in English Foreign Language (EFL) textbooks for Norwegian lower secondary schools (8th- 10th grade) and ... -
Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
(Master thesis, 2023)Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har ... -
Problemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
(Master thesis, 2023)Gjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har ... -
Programmering som verktøy i matematikkundervisning: En flercasestudie av tre læreres kunnskap om- og adaptasjon av programmering, på bakgrunn av TPACK-rammeverket
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven presenteres et kvalitativ studie av integreringen av programmering i matematikkundervisningen hos matematikklærere på ungdomstrinnet. Studiens hensikt er å undersøke læreres vektlegging av kunnskaper ... -
Programmering som verktøy i matematikkundervising: En flercasestudie av tre læreres kunnskap om- og adaptasjon av programmering, på bakgrunn av TPACK-rammeverket
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven presenteres et kvalitativ studie av integreringen av programmering i matematikkundervisningen hos matematikklærere på ungdomstrinnet. Studiens hensikt er å undersøke læreres vektlegging av kunnskaper ... -
Programmeringsoppgaver i matematikk-læremidler på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler programmeringsoppgavers krav, relasjoner og programmeringskonsepter i matematikklæreverk fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal på 5. trinn. Studien har sitt utgangspunkt i ...