Sammenligningsstudie av læringsplattformer
Abstract
Denne oppgaven omhandler sammenligning av digitale læringsplattformer. Grunnlaget foroppgaven var å utvikle to nettbaserte kurs for Utviklingssenter for sykehjem hjemmetjenesterAgder. For å utvikle kursene ble det brukt KS Læring som læringsplattform.Problemstillingen i oppgaven er basert på funksjonaliteter til læringsplattformer. Hvordan KSLæring fungerer som en læringsplattform står sentralt i oppgaven. I tillegg blir det undersøktom i hvilken grad læringsplattformer påvirker et nettbasert kurs. KS Læring, Canvas,Itslearning og iSpring er læringsplattformene som blir sammenlignet. For å sammenlignelæringsplattformene ble det gjennomført brukertesting i form av spørreundersøkelser tilkursene i KS Læring og praktisk testing av de forskjellige læringsplattformene.Brukertestingens mål er å støtte den praktiske testingen ved å få respons på forskjelligefunksjonaliteter som KS Læring tilbyr. Utgangspunktet i KS Læring åpner for å sammenlignefunksjonalitetene med de andre læringsplattformene for å løse problemstillingen. Teorien somblir lagt fram i oppgaven legger til rette for læringsteorier og viser til hvordan KS Læring ogde andre læringsplattformene legger opp til dette.