Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSchoder, Dina Møll
dc.date.accessioned2015-09-18T06:51:34Z
dc.date.available2015-09-18T06:51:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300665
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan og vurderingsgrunnlag. Endringene innebar blant annet at innsats og fair play ble tatt inn som en del av «grunnlag for vurdering» i faget. Videre har Utdanningsdirektoratet oppfordret til at testresultater ikke brukes som vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Endringene er altså iverksatt i læreplanen og lovverket, men det er til nå lite kunnskap om hvordan disse endringene oppfattes og omsettes av kroppsøvingslærere som må forholde seg til dem. Studien har derfor belyst lærernes refleksjoner om egen vurderingspraksis, innsats, fair play og tester som vurderingsgrunnlag og hvordan de skiller mellom fagkarakter og orden- og oppførselskarakterene. Oppgavens teoretiske bakgrunn tar utgangspunkt i norsk skolesystem og lovgivning. Derfor refereres det hovedsakelig til norsk faglitteratur om elevvurdering, samt norsk læreplan og regelverk for elevvurdering i kroppsøving. Datamaterialet består av kvalitative intervjuer med åtte kroppsøvingslærere i ungdomsskolen som har hatt ansvar for undervisning og vurdering i kroppsøving inneværende skoleår (2014/2015). Undersøkelsen har et eksplorativt design og baseres på en veksling mellom induktiv og deduktiv tilnærming til data som også kan oppfattes som en abduktiv fremgangsmåte. Analysen viser at lærerne opplever vurderingsarbeidet som krevende. De er positive til at innsats og fair play er en del av vurderingsgrunnlaget, men ser samtidig utfordringer med at vurderingen blir mer subjektiv. Flere av lærerne etterspør derfor tydeligere retningslinjer for vekting av innsats og kjennetegn på måloppnåelse. Lærerne har delte meninger når det gjelder synspunkter på tester som vurderingsgrunnlag. Alle oppgir at tester i mindre grad blir brukt som vurderingsgrunnlag enn tidligere, men lærerne med mest erfaring fra skolen uttrykker samtidig at de fortsatt ønsker å kunne bruke testresultater som vurderingsgrunnlag. Lærerne beskriver det ikke som utfordrende å håndtere skillet mellom fagkarakter og ordens- og oppførselskarakterene, noe som i utgangspunktet kunne ha blitt opplevd som et problem ved innføringen av den nye vurderingsordningen. Funnene fra analysen blir diskutert i lys av Kunnskapsløftets retningslinjer for elevvurdering og ulike rettferdighetsforståelser og kvalitetsprinsipper elevvurdering i skolen kan baseres på. Det blir i diskusjonen argumentert for at spørsmål om elevvurdering i kroppsøving må ses i lys av hvilken kunnskap og fagforståelse som kan ligge til grunn for faget.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.title«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber89 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel