«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300665Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i
ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det
i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan og vurderingsgrunnlag. Endringene innebar
blant annet at innsats og fair play ble tatt inn som en del av «grunnlag for vurdering» i faget.
Videre har Utdanningsdirektoratet oppfordret til at testresultater ikke brukes som
vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Endringene er altså iverksatt i læreplanen og lovverket,
men det er til nå lite kunnskap om hvordan disse endringene oppfattes og omsettes av
kroppsøvingslærere som må forholde seg til dem. Studien har derfor belyst lærernes
refleksjoner om egen vurderingspraksis, innsats, fair play og tester som vurderingsgrunnlag
og hvordan de skiller mellom fagkarakter og orden- og oppførselskarakterene.
Oppgavens teoretiske bakgrunn tar utgangspunkt i norsk skolesystem og lovgivning. Derfor
refereres det hovedsakelig til norsk faglitteratur om elevvurdering, samt norsk læreplan og
regelverk for elevvurdering i kroppsøving. Datamaterialet består av kvalitative intervjuer med
åtte kroppsøvingslærere i ungdomsskolen som har hatt ansvar for undervisning og vurdering i
kroppsøving inneværende skoleår (2014/2015). Undersøkelsen har et eksplorativt design og
baseres på en veksling mellom induktiv og deduktiv tilnærming til data som også kan
oppfattes som en abduktiv fremgangsmåte.
Analysen viser at lærerne opplever vurderingsarbeidet som krevende. De er positive til at
innsats og fair play er en del av vurderingsgrunnlaget, men ser samtidig utfordringer med at
vurderingen blir mer subjektiv. Flere av lærerne etterspør derfor tydeligere retningslinjer for
vekting av innsats og kjennetegn på måloppnåelse. Lærerne har delte meninger når det gjelder
synspunkter på tester som vurderingsgrunnlag. Alle oppgir at tester i mindre grad blir brukt
som vurderingsgrunnlag enn tidligere, men lærerne med mest erfaring fra skolen uttrykker
samtidig at de fortsatt ønsker å kunne bruke testresultater som vurderingsgrunnlag. Lærerne
beskriver det ikke som utfordrende å håndtere skillet mellom fagkarakter og ordens- og
oppførselskarakterene, noe som i utgangspunktet kunne ha blitt opplevd som et problem ved
innføringen av den nye vurderingsordningen.
Funnene fra analysen blir diskutert i lys av Kunnskapsløftets retningslinjer for elevvurdering
og ulike rettferdighetsforståelser og kvalitetsprinsipper elevvurdering i skolen kan baseres på.
Det blir i diskusjonen argumentert for at spørsmål om elevvurdering i kroppsøving må ses i
lys av hvilken kunnskap og fagforståelse som kan ligge til grunn for faget.
Beskrivelse
Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015