dc.contributor.author | Eide, Marte Lande | |
dc.date.accessioned | 2015-09-18T06:21:40Z | |
dc.date.available | 2015-09-18T06:21:40Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/300655 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Stadig flere jenter søker seg til karriererettede utdanninger. Mye tyder på at kvinner har
begynt å ta igjen mennene når det gjelder ambisjoner med tanke på lønn og posisjoner i
arbeidslivet, som da gjør at unge jenter gjør seg mer og mer gjeldene i de høyere
utdanningene (Bergersen, 2011). Hva er det som driver disse jentene inn i slike karriererettede
studier, og hvorfor er høy lønn og status i arbeidslivet og livet generelt blitt så viktig? Med
utgangspunkt i dette vil denne studien prøve å skape en større forståelse rundt hvilke
identitetsprosesser som kan knyttes til unge jenters valg av karriererettede studier.
Studien har en kvalitativ tilnærming, der kvalitativt forskningsintervju blir brukt som metode
for datainnsamling. Utvalget denne undersøkelsen er basert på består av åtte jenter i alderen
20 til 25 år som tar utdannelse som i dag blir sett på som svært karriererettet. Med
utgangspunkt i at jeg er opptatt av å forstå hvilke identitetsprosesser som kan knyttets til mine
informanters valg av studier, er det de historiene de forteller som blir viktig i denne
undersøkelsen. Ettersom det er historiene informantene forteller som er viktig blir en narrativ
tilnærming brukt som forskningsdesign. Jeg presenterte hver informant med en detaljert
beskrivelse slik at leseren skal få en større forståelsen av hvem jentene i denne undersøkelsen
er.
Undersøkelsen springer ut i fra et hermeneutisk fenomenologisk ståsted med fokus på
opplevelser, tanker og erfaringer. Undersøkelsen bygger også på et sosialkonstruktivistisk syn
som har fokus på språkets viktige rolle for produksjon av kunnskap og mening ( Thagaard,
2013). Teorier jeg legger til grunn for å forstå jentenes narrativer er teorier som omhandler
blant annet identitet, kjønn og identitet og individualisering. Karrierebegrepet og karriere før
og nå vil også være en del av denne oppgaven.
I undersøkelsens analysekapittel blir mine informanters ulike erfaringer, tanker og opplevelser
som omhandler temaer rundt den karriererettede utdannelsen de tar presentert. Med
utgangspunkt i det analyserte materialet har jeg skissert opp tre meningssammenhenger som
jeg opplever er særlig fremtredende. Disse meningssammenhengene blir sett i lys av tre
¨jentetyper¨ som jeg har funnet grunnlag for å konstruere på basis av datamaterialet mitt. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | ¨Fordi jeg har lyst til å være flink¨ En kvalitativ undersøkelse av identitetsprosesser knyttet til unge jenters valg av karriererettede studier | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Women's and gender studies: 370 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 89 s. | nb_NO |