Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørgensen, Christine
dc.date.accessioned2022-06-27T07:49:25Z
dc.date.available2022-06-27T07:49:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationJørgensen, C. (2020). En empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæringen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000989
dc.descriptionMaster´s thesis in Education (PED511-1)en_US
dc.description.abstractOppgavens tittel er En empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæring. Denne knytter seg til problemstillingen som utgjør to deler. a) Hvordan tematiseres relasjonskompetanse i praksislærernes veiledning av lærerstudenter, og i vurderingssamtaler med lærerkollegaer? b) Hvordan kan vi på bakgrunn av dette forstå lærerstudentens utvikling av relasjonskompetanse gjennom praksisopplæringen? Denne oppgaven er del av et større forskningsprosjekt; Teammodellen. Veiledning og vurdering av praktisk lærerdyktighet. Prosjektet startet i 2017 ved UiA, og undersøker veiledningens rolle i lærerstudentens praksisopplæring (A. R. Jensen, Langfeldt, Stray & Skagen, 2019). Jeg har tidligere arbeidet som forskningsassistent i prosjektet. I denne masteroppgaven har jeg begrenset meg til å undersøke til en liten del av praksislærerens vurdering og veiledning av praktisk lærerdyktighet, nemlig det som omhandler lærerstudentens relasjonskompetanse. Formålet med masteroppgaven er å bidra til utviklingen av dyktige og relasjonskompetente lærere som er i stand til å tilpasse opplæringen for elever med ulike forutsetninger. Jeg har undersøkt 40 timer videomaterialet i dataprogrammet MAXQDA basert på et pragmatisk vitenskapsteoretisk perspektiv, noe som gjør at jeg har vekslet mellom induktiv og deduktiv tilnærming til materialet. Hovedmålet har vært å besvare problemstillingen på best mulig måte. Etter fortolkningsprosessen viser mine resultater at relasjonskompetanse tematiseres lite eksplisitt i veiledningssamtaler, og at det hovedsaklig er lærerens handlinger med deler knyttet til klasseledelse og kontroll som tematiseres her. I vurderingssamtalene forekommer tematiseringen av relasjonskompetanse mer eksplisitt. Det at relasjonskompetanse tematiseres i liten grad gjennom veiledningssamtaler, gjør at lærerstudentene kanskje ikke har tilgang på all den tause kunnskapen rundt relasjonskompetanse som praksislæreren har. Kvaliteten i denne oppgaven avhenger av resultatenes praktiske anvendbarhet i lys av det pragmatiske vitenskapsteoretiske perspektivet. Altså kan denne studien ses som en «ny arbeidshypotese» (Kvale, 1997, s. 119), som bør prøves ut i praksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511-1en_US
dc.titleEn empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Christine Jørgensenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal