• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva betyr avstand til E18 for boligprisene i Askim?

Karterud, Stine
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Stine Karterud.pdf (8.034Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298793
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [398]
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning avstand til ny E18 har

for boligprisene i Askim. For å belyse dette blir det for hver enkelt bolig målt kjøreavstand i

meter til nærmeste påkjørsel på motorveien. Det antas at økt kjøreavstand til påkjørsel vil

redusere boligprisene ved at E18 gir bedret fremkommelighet til større byer hvor mange har

sine arbeidsplasser. På en annen side kan det være en negativ faktor å bo nærme E18 på grunn

av økt støy og forurensing. På bakgrunn av dette blir det også målt luftavstand i meter til E18

fra hver enkelt bolig.

For å besvare oppgaven på best mulig måte er det samlet inn informasjon om solgte boliger i

Askim fra år 2003-2014. Kjøreavstand i meter til nærmeste påkjørsel er inkludert som en

kontinuerlig variabel i analysen, mens avstand i meter målt i luftavstand blir kategorisert inn i

ulike dummy-variabler. Det endelige datasettet består av 3.546 observasjoner og blir analysert

i tre ulike modeller. På bakgrunn av analysen utført i kapittel 6 blir den semi-logaritmiske

modellen valgt, den forklarer 77,50 prosent av variasjonen i boligprisene.

Den semi-logaritmiske modellen viser en signifikant negativ sammenheng mellom boligpriser

og kjøreavstand i meter til nærmeste påkjørsel på motorveien. For hver meter økning i

kjøreavstand til nærmeste påkjørsel vil boligprisen bli redusert, dette innebærer at

konklusjonen samsvarer med antagelsen. Med samme modell er det også utført en regresjon

som kategoriserer avstanden til motorvei målt i luftlinje inn i ulike dummy-variabler for å

kunne se om det er negativt å bo nærme motorveien målt i luftlinje i forhold til å bo lenger

unna. Analysen viser at boliger som ligger innenfor 500 meter og 501-1000 meter fra

motorveien i luftlinje har en lavere pris enn boliger som ligger over 1000 meter unna. Det

som er uventet er at boligene som ligger mellom 501-1000 meter unna motorveien i luftlinje

har den laveste prisen.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit