dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Thomassen, Ine Høgstad | |
dc.contributor.author | Hestås, Anette | |
dc.date.accessioned | 2015-09-04T08:41:20Z | |
dc.date.available | 2015-09-04T08:41:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/298716 | |
dc.description | Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for avhandlingen er OPS-prosjekter i norsk vegsektor. Fokuset rettes mot incentivenes
påvirkning på drifts- og vedlikeholdskostnader i OPS-modellen. Prosjektene som analyseres er
E39 Klett – Bårdshaug og E18 Grimstad – Kristiansand. Formålet med avhandlingen er å
belyse følgende problemstilling:
Hvordan kan bruk av OPS-modellen gi incentiver til å redusere drifts- og
vedlikeholdskostnader i norske vegprosjekter?
Grunnleggende prosjektledelsesteori rettet mot OPS, agentteori og transaksjonskostnadsteori
utgjør avhandlingens teoretiske rammeverk. Agent- og transaksjonskostnadsteori har
konvergerende forutsetninger, og blir benyttet for å analysere problemstillingen.
Avhandlingen har en kvalitativ tilnærming. Datagrunnlaget baseres på dybdeintervjuer og en
litteraturstudie. En analyse av intervjumaterialet har avdekket forhold som påvirker OPSselskapenes
mulighet til å redusere drifts- og vedlikeholdskostnader ved hjelp av incentiver.
Forfatterne ser at incentivene som er til stede blir utnyttet i varierende grad. Funnene viser
imidlertid at det foreligger et forbedringspotensial, slik at OPS-vegprosjekter kan optimaliseres i
fremtiden. Avhandlingens viktigste observasjoner i henhold til problemstillingen er som følger:
Viktigste funn
Forhold som påvirker utnyttelse av incentiver for reduksjon av drifts- og vedlikeholdskostnader:
o Tett samarbeid mellom Statens vegvesen og OPS-selskapet
o Tilrettelegging for bruk av nye løsninger
o Høy grad av tillit mellom partene
o Bruk av ytelseskontrakter og kontrollsystemer
o OPS-selskapets eierforhold til prosjektet
o Fokus på livsløpsperspektivet
Forhold som kan forbedres:
o Involvere driftsansvarlig i alle prosjektets faser for bedre utnyttelse av byggefasen
o Færre restriksjoner fra Statens vegvesen
o Deling av Statens vegvesens erfaringer
o Høyere målkongruens
o Åpne for bruk av utenlandske løsninger
iv | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | BE 501 | |
dc.title | Drifts- og vedlikeholdskostnader i Offentlig-Privat Samarbeid: Incentivenes påvirkning En casestudie av to norske OPS-prosjekter i vegsektoren | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 104 s. | nb_NO |