Drifts- og vedlikeholdskostnader i Offentlig-Privat Samarbeid: Incentivenes påvirkning En casestudie av to norske OPS-prosjekter i vegsektoren
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298716Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for avhandlingen er OPS-prosjekter i norsk vegsektor. Fokuset rettes mot incentivenes
påvirkning på drifts- og vedlikeholdskostnader i OPS-modellen. Prosjektene som analyseres er
E39 Klett – Bårdshaug og E18 Grimstad – Kristiansand. Formålet med avhandlingen er å
belyse følgende problemstilling:
Hvordan kan bruk av OPS-modellen gi incentiver til å redusere drifts- og
vedlikeholdskostnader i norske vegprosjekter?
Grunnleggende prosjektledelsesteori rettet mot OPS, agentteori og transaksjonskostnadsteori
utgjør avhandlingens teoretiske rammeverk. Agent- og transaksjonskostnadsteori har
konvergerende forutsetninger, og blir benyttet for å analysere problemstillingen.
Avhandlingen har en kvalitativ tilnærming. Datagrunnlaget baseres på dybdeintervjuer og en
litteraturstudie. En analyse av intervjumaterialet har avdekket forhold som påvirker OPSselskapenes
mulighet til å redusere drifts- og vedlikeholdskostnader ved hjelp av incentiver.
Forfatterne ser at incentivene som er til stede blir utnyttet i varierende grad. Funnene viser
imidlertid at det foreligger et forbedringspotensial, slik at OPS-vegprosjekter kan optimaliseres i
fremtiden. Avhandlingens viktigste observasjoner i henhold til problemstillingen er som følger:
Viktigste funn
Forhold som påvirker utnyttelse av incentiver for reduksjon av drifts- og vedlikeholdskostnader:
o Tett samarbeid mellom Statens vegvesen og OPS-selskapet
o Tilrettelegging for bruk av nye løsninger
o Høy grad av tillit mellom partene
o Bruk av ytelseskontrakter og kontrollsystemer
o OPS-selskapets eierforhold til prosjektet
o Fokus på livsløpsperspektivet
Forhold som kan forbedres:
o Involvere driftsansvarlig i alle prosjektets faser for bedre utnyttelse av byggefasen
o Færre restriksjoner fra Statens vegvesen
o Deling av Statens vegvesens erfaringer
o Høyere målkongruens
o Åpne for bruk av utenlandske løsninger
iv
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015