Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGjestvang, Kristoffer
dc.contributor.authorReinhardsen, Jon Ole
dc.date.accessioned2015-09-04T08:31:49Z
dc.date.available2015-09-04T08:31:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298704
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractVi har i denne utredningen foretatt en empirisk analyse av hva som påvirker etterspørselen etter stadionfotball for IK Start. Analysen ble gjennomført ved regresjonsanalyse i dataprogrammet STATA. I analysen har vi brukt data fra perioden 2000-2014. Dette gir oss et godt grunnlag for å finne svar på problemstillingen. Innhentingen av data har vært tidkrevende. Utarbeidelsen av modellen har vært svært viktig for å få en god modell som gir grunnlag for analyse av resultatene. I begynnelsen av oppgaven gjorde vi rede for bakgrunnen til IK Start og Tippeligaen. Deretter så vi nærmere på tidligere forskning gjort innenfor området. Ved hjelp av tidligere forskning og diskusjon med fagfolk kom vi frem til hvilke variabler vi skulle ha med i grunnmodellen. Etter å ha diskutert hver variabel kom vi opp med antagelser om hvordan de forskjellige variablene ville påvirke etterspørselen. Vi var også innom variabler som vi valgte å utelate fra modellen av diverse årsaker. For å kunne sitte igjen med en endelig modell kun bestående av signifikante variabler, fjernet vi alle variabler med t-verdi under en. Deretter fjernet vi en og en variabel til vi satt igjen med kun signifikante variabler. Ved hjelp av diverse tester gjorde vi det klart at modellen var valid og dermed ga grunnlag for diskusjon av resultatene. Etter dette diskuterte vi resultater som vi kom frem til i analysen. Flere av funnene var overraskende og ga ikke støtte til resultater fra tidligere forskning. De funnene vi anså som viktigst diskuterte vi nærmere i oppsummeringen. Her drøftet vi også mulige tiltak som basert på resultatene kan gi en positiv effekt på tilskuertallet. Modellen vi kom frem til i oppgaven kan brukes til prediksjon av tilskuertallet på fremtidige kamper.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleHva påvirker etterspørselen etter fotballbilletter for IK Start?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber71 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel