• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • View Item
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva påvirker etterspørselen etter fotballbilletter for IK Start?

Gjestvang, Kristoffer; Reinhardsen, Jon Ole
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kristoffer Gjestvang og Jon Ole Reinhardsen.pdf (2.918Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/298704
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [398]
Abstract
Vi har i denne utredningen foretatt en empirisk analyse av hva som påvirker etterspørselen etter

stadionfotball for IK Start. Analysen ble gjennomført ved regresjonsanalyse i dataprogrammet

STATA. I analysen har vi brukt data fra perioden 2000-2014. Dette gir oss et godt grunnlag for å

finne svar på problemstillingen. Innhentingen av data har vært tidkrevende. Utarbeidelsen av

modellen har vært svært viktig for å få en god modell som gir grunnlag for analyse av resultatene.

I begynnelsen av oppgaven gjorde vi rede for bakgrunnen til IK Start og Tippeligaen. Deretter så vi

nærmere på tidligere forskning gjort innenfor området. Ved hjelp av tidligere forskning og diskusjon

med fagfolk kom vi frem til hvilke variabler vi skulle ha med i grunnmodellen. Etter å ha diskutert

hver variabel kom vi opp med antagelser om hvordan de forskjellige variablene ville påvirke

etterspørselen. Vi var også innom variabler som vi valgte å utelate fra modellen av diverse årsaker.

For å kunne sitte igjen med en endelig modell kun bestående av signifikante variabler, fjernet vi alle

variabler med t-verdi under en. Deretter fjernet vi en og en variabel til vi satt igjen med kun

signifikante variabler. Ved hjelp av diverse tester gjorde vi det klart at modellen var valid og dermed

ga grunnlag for diskusjon av resultatene.

Etter dette diskuterte vi resultater som vi kom frem til i analysen. Flere av funnene var overraskende

og ga ikke støtte til resultater fra tidligere forskning. De funnene vi anså som viktigst diskuterte vi

nærmere i oppsummeringen. Her drøftet vi også mulige tiltak som basert på resultatene kan gi en

positiv effekt på tilskuertallet.

Modellen vi kom frem til i oppgaven kan brukes til prediksjon av tilskuertallet på fremtidige kamper.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit