dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Auby, Karoline | |
dc.contributor.author | Ødegård, Monica Omdal | |
dc.date.accessioned | 2015-09-04T08:00:20Z | |
dc.date.available | 2015-09-04T08:00:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/298676 | |
dc.description | Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er kommunikasjonsstrategier for en liten sparebank
med fokus på relasjoner, lojalitet, tilfredshet, kommunikasjonskanaler og sosiale medier.
For å undersøke dette ble det utført et casestudie av Valle Sparebank.
I denne oppgaven har vi sett på hvilke kommunikasjonskanaler og sosiale medier Valle
Sparebank burde bruke i sin kommunikasjonsstrategi for å nå ulike kundegrupper.
Oppgaven baserer seg på en kvantitativ spørreundersøkelse blant Valle Sparebanks
eksisterende kunder, samt en gruppe av potensielle kunder. Vi fikk totalt 538
respondenter hvor 398 var eksisterende kunder og de resterende 140 var potensielle
kunder.
Oppgavens teorigrunnlag er delt inn i tre hovedtemaer; relasjonsmarkedsføring,
kommunikasjonsstrategier og sosiale medier. Teorikapitlet starter med en forklaring om
hvor relasjonsmarkedsføring kommer fra og hva det er, deretter en orientering om
lojalitet og tilfredshet. Videre i teorien går vi inn på kommunikasjonsstrategier, som
omhandler ulike kommunikasjonskanaler, kommunikasjonsprosessen med mer. Til slutt i
teorien tar vi for oss sosiale medier og inkluderer blant annet generasjonsforskjeller i
bruk av sosiale medier. Analysen og drøftingen av de empiriske funnene baseres på
resultatene som er innhentet i datainnsamlingsprosessen i tillegg til ekstern teori.
Resultatet viser at det finnes ulikheter mellom de forskjellige kundegruppene med tanke
på holdninger og bruk av kommunikasjonskanaler og sosiale medier. Bruken av de ulike
kanalene varierer i forhold til alderen på respondentene, men det de aller fleste
respondentene har til felles er høy bruk av internett og mobil/telefon. Facebook er det
mest brukte sosiale mediet uavhengig av alder blant alle respondentene. Vi foreslår derfor
at Valle Sparebank bruker sosiale medier i sine kampanjer og i deres
kommunikasjonsstrategi, da dette er både økonomisk rimelig og lite innsatskrevende
(Libai, et al. 2010; Neti 2011; Kim & Ko 2012). | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | | |
dc.subject.classification | BE-501 | |
dc.title | Kommunikasjonsstrategi for en liten sparebank: Valle Sparebank case | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 128 s. | nb_NO |