• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av Lyngdalsmodellen i offentlige anskaffelser En evaluering av en ny gjennomføringsmodell

Herregården, Marthe Anker
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Marthe Anker Herregården.pdf (8.619Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298328
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [398]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å evaluere om en nyutviklet gjennomføringsmodell,

Lyngdalsmodellen, tilrettelegger for en vellykket anskaffelsesprosess i tilvirkningsprosjekter i

offentlig-privat samarbeid. Modellen ble utviklet ved Universitet i Agder, med et ønske om å

finne en modell som øker sannsynligheten for en vellykket prosjektgjennomføring i bygg- og

anleggsprosjekter.

Ettersom modellen er nyutviklet eksisterer det lite dokumentasjon på om den er en god

erstatning for andre modeller. Hensikten med denne oppgaven har derfor vært å gjennomføre

en evaluering av modellens virkemidler, med bakgrunn i synspunkter og erfaringer fra

sentrale prosjektaktører i et byggeprosjekt i Skien. Siden modellen fortsatt er lite brukt, og

prosjektet ikke er ferdigstilt, kan ikke funnene generaliseres. Imidlertid kan funnene gi

indikasjoner på i hvilken grad virkemidlene i Lyngdalsmodellen legger til rette for en

vellykket anskaffelsesprosess.

Oppgaven er gjennomført som et casestudie, med anskaffelsesprosessen i Prosjekt Skien

videregående skole som case, og bygger på datainnsamling gjennom observasjon og

dybdeintervjuer med aktører fra oppdragsgiver og entreprenører i denne anskaffelsen.

Studien viste at Lyngdalsmodellen og dens virkemidler i stor grad la til rette for en vellykket

anskaffelsesprosess. Modellens oppfattede effekter har gjennom denne studien vist seg å bidra

til en positiv anskaffelse, og være et godt grunnlag for videre prosjektering og utførelse.

Anskaffelsen var ikke uten hindringer, da det oppstod en forsinkelse underveis som gikk ut

over den opprinnelige tidsplanen for prosessen. Allikevel tyder det på at forsinkelsen ikke var

av betydning for at anskaffelsesprosessen i Prosjekt Skien videregående skole i stor grad kan

ansees som vellykket.

Jeg håper denne masteroppgaven vil være interessant lesing, og at resultatene kan være av

interesse for offentlige oppdragsgivere og entreprenører, samt andre interessenter som ønsker

et større innblikk i Lyngdalsmodellen.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit