Revisorskifte i teori og praksis : Hva kan revisor gjøre for å beholde eksisterende og tiltrekke seg nye revisjonsklienter?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2786573Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Henriksen, L.M. (2021) Revisorskifte i teori og praksis : Hva kan revisor gjøre for å beholde eksisterende og tiltrekke seg nye revisjonsklienter? (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Revisors rolle som allmennhetens tillitsperson er sterkt knyttet til brukere av selskapers regnskap, men hvordan er revisors rolle i samarbeidet med revisjonsklientene? Den største utfordringen for revisjonsselskap er å beholde eksisterende og tiltrekke seg nye revisjonsklienter. Jeg ønsket å finne ut om det er noe revisor kan gjøre for å redusere denne utfordringen. Med spesifikke faktorer som pris, kommunikasjon og bransjekompetanse hos revisor i bakhodet forsøker denne oppgaven å besvare følgende problemstilling: Hva kan revisor gjøre for å beholde eksisterende og tiltrekke seg nye revisjonsklienter? Studiens teoretiske rammeverk består av relevant teori i forbindelse med revisorskifter, kundetilfredshet og kundelojalitet, og hvilke typer revisorer som eksisterer samt relasjoner mellom revisor og revisjonsklient. For å kunne besvare problemstillingen på en hensiktsmessig måtevalgte jeg å gjennomføre dybdeintervjuer med sju aksjeselskap som skiftet revisjonsselskap i 2018 eller 2019, og ett selskap som ikke skiftet revisor innenfor samme tidsperiode. Studien konkluderer med at revisor kan påvirke en revisjonsklients beslutning om å skifte revisor. For å beholde eksisterende revisjonsklienter er det viktig med en åpen kommunikasjonslinje mellom revisjonsklient og revisor slik at begge parter kan kommunisere bekymringer dersom dette skulle oppstå. Revisor må videre kunne tilpasse seg de forskjellige revisjonsklientene. For å tiltrekke seg nye revisjonsklienter er det viktig at revisor synliggjør verdiene revisor kan bidra med for revisjonsklienten. Her blir faktorer som et godt renommé og revisors evne til å kommunisere sin rolle som rådgiver trukket fram.
Beskrivelse
Master's thesis in Accounting and auditing (BE508)