dc.contributor.author | Folserås, Haakon Olsen | |
dc.contributor.author | Granhei, Thomas Rølvåg | |
dc.date.accessioned | 2021-09-30T06:28:50Z | |
dc.date.available | 2021-09-30T06:28:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Folserås, H.O. & Granhei, T.R. (2021) Hvorfor har Norge bompenger? : En kvalitativ casestudie om hvorfor Norge i større grad bruker bompenger til veiprosjektfinansiering sammenlignet med Sverige, Danmark og Finland (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2786423 | |
dc.description | Master's thesis in Business administration (BE501) | en_US |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å finne mulige årsaker til «hvorfor Norge i større grad benytter seg av brukerfinansiering i veiprosjektene sine sammenlignet med Sverige, Danmark og Finland». Oppgaven er kvalitativ noe som gjør at hovedkildene for oppgaven er dybdeintervju og litteraturkilder. For å finne svar på hovedproblemstillingen ble det utviklet fire forskjellige hypoteser som er knyttet opp mot geografiske, politiske og økonomiske forskjeller mellom landene. Disse hypotesene er: H1 -I Norge er det er knyttet høyere samfunnsøkonomisk lønnsomhet til finansiering av veiprosjekter med bompenger enn ved kun statlig støtte; H2 -Det er for stor politisk dragkamp om veiprosjektene som fører til økte kostnader og mer bompengefinansiering; H3 -Forskjeller i kostnadene er en årsak til at Norge benytter i større grad brukerfinansiering i veiprosjektene sine; H4 -Bomstasjoner er ikke bare en finansieringskilde for veiprosjekter i Norge, men også en kilde for å redusere CO2-utslippene og for å nå nullvekstmålet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Agder | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | BE501 | en_US |
dc.title | Hvorfor har Norge bompenger? : En kvalitativ casestudie om hvorfor Norge i større grad bruker bompenger til veiprosjektfinansiering sammenlignet med Sverige, Danmark og Finland | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Haakon Olsen Folserås, Thomas Rølvåg Granhei | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en_US |
dc.source.pagenumber | 110 | en_US |