Hvorfor har Norge bompenger? : En kvalitativ casestudie om hvorfor Norge i større grad bruker bompenger til veiprosjektfinansiering sammenlignet med Sverige, Danmark og Finland
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2786423Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Folserås, H.O. & Granhei, T.R. (2021) Hvorfor har Norge bompenger? : En kvalitativ casestudie om hvorfor Norge i større grad bruker bompenger til veiprosjektfinansiering sammenlignet med Sverige, Danmark og Finland (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å finne mulige årsaker til «hvorfor Norge i større grad benytter seg av brukerfinansiering i veiprosjektene sine sammenlignet med Sverige, Danmark og Finland». Oppgaven er kvalitativ noe som gjør at hovedkildene for oppgaven er dybdeintervju og litteraturkilder. For å finne svar på hovedproblemstillingen ble det utviklet fire forskjellige hypoteser som er knyttet opp mot geografiske, politiske og økonomiske forskjeller mellom landene. Disse hypotesene er: H1 -I Norge er det er knyttet høyere samfunnsøkonomisk lønnsomhet til finansiering av veiprosjekter med bompenger enn ved kun statlig støtte; H2 -Det er for stor politisk dragkamp om veiprosjektene som fører til økte kostnader og mer bompengefinansiering; H3 -Forskjeller i kostnadene er en årsak til at Norge benytter i større grad brukerfinansiering i veiprosjektene sine; H4 -Bomstasjoner er ikke bare en finansieringskilde for veiprosjekter i Norge, men også en kilde for å redusere CO2-utslippene og for å nå nullvekstmålet.
Beskrivelse
Master's thesis in Business administration (BE501)