dc.contributor.author | Stousland, Hanne | |
dc.contributor.author | Witsø, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2015-02-03T08:47:21Z | |
dc.date.available | 2015-02-03T08:47:21Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-92712-77-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275253 | |
dc.description | Published version of a chapter in the book: Likestilling 2013 : kunnskap og innovasjon på Agder, redigert av Hanne Stousland og Hilde Witsø. | nb_NO |
dc.description.abstract | Dette kapitlet er et bidrag i debatten om hvordan lærerutdanningsinstitusjoner kan tilrettelegge for opplæring i likestillingsspørsmål. Vi har gjennom et prosjekt fulgt tre studenter som har prøvd ut de likestillingsverktøyene som er utarbeidet av Fritt valg i ungdomsskolen. En modell for taus kunnskap er brukt for å analysere resultatene fra undersøkelsen, og det er funnene fra denne analysen som presenteres her. Det ene funnet er at Fritt valgs likestillingsverktøy er gode metodiske hjelpemidler til å bringe tema om likestilling på banen i skolen. Det andre og tredje hovedfunnet indikerer at det ikke er nok at temaet likestilling er nedfelt i generelle formuleringer i skolens styrende dokumenter. Tema om likestilling må også forstås i den enkelte kontekst. Kapitlet presenterer også forskning, offentlige utredninger og lovgrunnlag som omhandler og berører skolefeltet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Portal forlag | nb_NO |
dc.title | "Hva mener dere med likestilling, da?" : overføring av kunnskap om likestilling mellom kjønn i spenningsfeltet mellom ord og handling | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Women's and gender studies: 370 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 151-163 | nb_NO |