SSHF, mediene og omdømme : En kvantitativ innholdsanalyse med vekt på hvordan foretaket og lederne fremstår i mediene
Original version
Emanuelsen, M. C. (2020) SSHF, mediene og omdømme : En kvantitativ innholdsanalyse med vekt på hvordan foretaket og lederne fremstår i mediene (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Denne oppgaven handler om SSHF, lederne, mediedekningen og omdømme. Det norske helsevesen har gjennom de siste tiårene gjennomgått flere reformer for å tilpasse seg samfunnsutviklingen. Jeg vil i denne masteroppgaven starte med å ta leseren med på en historisk reise gjennom de mest sentrale deler av denne reformutviklingen. Dette skal være med å gi en opplevelse av hvordan ting henger sammen, samt en bedre helhet og forståelse for hva oppgaven handler om. Jeg vil så gi en innføring i teori rundt temaene organisasjons-, ledelse-, omdømme- og medieteori. Modellen til Parsons har inspirert blant annet Strand (2007) i relasjon til studier av ledelse. Utgangspunktet til Torodd Strand er at ledere blir ansvarliggjort i forhold til resultat og må tilse at organisasjoner ivaretar Produksjonsfunksjonen, Administrasjonsfunksjonen, Integratorfunksjonen og Entreprenørfunksjonen, heretter forkortet til PAIE. Jeg vil så presenterer ulik metodeteori for å forklare hvordan jeg har valgt å tilnærme meg forskningsspørsmålene. Som forsker står man overfor mange valg når det gjelder metode. Til slutt i metodekapittelet presenterer jeg hvordan det empiriske materialet er bearbeidet, strukturert og klargjort for analyse.
Description
Master's thesis in Management (ORG917)