Nettverk: 2+2=5 Sant? : En studie om nettverkstilbøyelighet blant barnehageledere i Sandnes og Stavanger kommune
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2646932Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å kartlegge nettverkstilbøyeligheten til å delta i ledernettverk. Vi ønsket å kartlegge alle barnehagelederne i Sandnes og Stavanger kommune, både private og kommunale, totalt 159 stykker. Kartleggingen ble foretatt våren 2019 med en kvantitativ spørreundersøkelse utarbeidet ved hjelp av SurveyXact. Svarprosenten var 40%.I oppgaven kartlegges den enkelte barnehageleders nettverkstilbøyelighet og hvilken nytteverdi og nytteeffekt de mener deltakelse i ledernettverk har. Dette gjelder både for dem personlig og ut i egen organisasjon. Vi kom frem til en tredelt problemstilling som vi ønsket å finne svar på:1.Hva er nettverk?2.Hvordan kommer nettverkstilbøyelighet til uttrykk i barnehagesektoren?3.Hvilke faktorer er avgjørende for om barnehageledere deltar i ledernettverk? Nettverkstilbøyeligheten ble analysert med utgangspunkt i forklaringsvariabler. Oppgavens avhengige variabler er nytteverdi, mestring og overføring. Uavhengige variabler er kommune, barnehagetype, utdanning, alder og størrelse på barnehagen.Dette er variabler som antas å ha betydning for barnehageledernes nettverkstilbøyelighet. Variablene ble satt opp i 4 hypoteser hvorav 1 er bekreftet. Funnene tyder på, at det både er trekk ved barnehagelederne og størrelsen på organisasjonene, som har størst betydning for deres nettverkstilbøyelighet. Barnehagelederne ble spurt om begrunnelse for hvorfor de deltar i nettverk. Funnene viser at det viktigste for barnehagelederne er å ha noen å drøfte ulike tema innen lederrollen og ledelsesspørsmål med. Samtidig viser funnene at det er stor grad av opplevd nytte og mestring. Likeledes har studien funn som viser at overføring av kompetanse inn i egen organisasjon ikke er like enkelt.Det er ellers variasjoner i begrunnelser for hvorfor barnehageledere deltar i ledernettverk.Studien belyser barnehagen og styrerrollen i en historisk kontekst fra nettverk til nettverk. Teorigrunnlaget er primært teori om ledelse og nettverk som settes i en sammenheng med nettverkstilbøyelighet og ledernettverk.Vi konkluderer med at barnehageledere i Sandnes og Stavanger kommunei høy grad deltar i ledernettverk
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019