Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrude, Inger Hilde Wasbø
dc.contributor.authorSjøthun, Bente
dc.date.accessioned2020-03-16T11:13:47Z
dc.date.available2020-03-16T11:13:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646932
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019en_US
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å kartlegge nettverkstilbøyeligheten til å delta i ledernettverk. Vi ønsket å kartlegge alle barnehagelederne i Sandnes og Stavanger kommune, både private og kommunale, totalt 159 stykker. Kartleggingen ble foretatt våren 2019 med en kvantitativ spørreundersøkelse utarbeidet ved hjelp av SurveyXact. Svarprosenten var 40%.I oppgaven kartlegges den enkelte barnehageleders nettverkstilbøyelighet og hvilken nytteverdi og nytteeffekt de mener deltakelse i ledernettverk har. Dette gjelder både for dem personlig og ut i egen organisasjon. Vi kom frem til en tredelt problemstilling som vi ønsket å finne svar på:1.Hva er nettverk?2.Hvordan kommer nettverkstilbøyelighet til uttrykk i barnehagesektoren?3.Hvilke faktorer er avgjørende for om barnehageledere deltar i ledernettverk? Nettverkstilbøyeligheten ble analysert med utgangspunkt i forklaringsvariabler. Oppgavens avhengige variabler er nytteverdi, mestring og overføring. Uavhengige variabler er kommune, barnehagetype, utdanning, alder og størrelse på barnehagen.Dette er variabler som antas å ha betydning for barnehageledernes nettverkstilbøyelighet. Variablene ble satt opp i 4 hypoteser hvorav 1 er bekreftet. Funnene tyder på, at det både er trekk ved barnehagelederne og størrelsen på organisasjonene, som har størst betydning for deres nettverkstilbøyelighet. Barnehagelederne ble spurt om begrunnelse for hvorfor de deltar i nettverk. Funnene viser at det viktigste for barnehagelederne er å ha noen å drøfte ulike tema innen lederrollen og ledelsesspørsmål med. Samtidig viser funnene at det er stor grad av opplevd nytte og mestring. Likeledes har studien funn som viser at overføring av kompetanse inn i egen organisasjon ikke er like enkelt.Det er ellers variasjoner i begrunnelser for hvorfor barnehageledere deltar i ledernettverk.Studien belyser barnehagen og styrerrollen i en historisk kontekst fra nettverk til nettverk. Teorigrunnlaget er primært teori om ledelse og nettverk som settes i en sammenheng med nettverkstilbøyelighet og ledernettverk.Vi konkluderer med at barnehageledere i Sandnes og Stavanger kommunei høy grad deltar i ledernettverken_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917en_US
dc.titleNettverk: 2+2=5 Sant? : En studie om nettverkstilbøyelighet blant barnehageledere i Sandnes og Stavanger kommuneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber155 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal