How upper secondary students solve algebraic word problems in the area of mathematical modelling : A case study of one group of Norwegian students
Abstract
For å imøtekomme nye utfordringer på skolen, i jobb og i livet, kan elever ha behov for åtilpasse og utvide den matematikken de kan. Dette krever at elever evner, i noen grad, åsette skolematematikken i forbindelse med hverdagslige kontekster og motsatt. Matema-tisk modellering er en av de hensiktsmessige mediene for å støtte sammenhengen mellomskolematematikken og virkeligheten. Forskning har vist at det er en sterk tilbøyelighet ipensumet mot matematisk modellering og at i stedet høynivå matematikk er ansett somviktig, mest på videregående nivå. Igjen, forskning viser at elever har større utfordringermed abstrakte (fakta og hypotetiske) algebraiske tekstoppgaver enn konkrete (fakta oghypotetiske) algebraiske tekstoppgaver. Denne studien har som mål å undersøke hvordanelever i videregående løser algebraiske tekstoppgaver innen matematisk modellering, hvorvi vil undersøke hvordan elever på videregående forklarer strategiene de bruker for å løsealgebraiske tekstoppgaver, og hvordan elevene tolker funnene etter å ha løst en algebraisktekstoppgave ved bruk av matematisk modellering. Tjuetre elever fra første året (14-16 år)på en videregående skole i Sør-Norge deltok i denne studien. Hovedkilden til empiriske datavar intervjuer (en elev representerte hans/hennes gruppe) og elevenes oppgaveark (elevenearbeidet i grupper for å løse fire algebraiske tekstoppgaver og en modelleringsoppgave).Funnene i denne studien viser at noen elever har utfordringer med å forstå abstrakte al-gebraiske tekstoppgaver, selv om de fleste elevene omtalte den første oppgaven de løstesom den vanskeligste oppgaven. Resultatene indikerer at elevene tyr til en aritmetiskmetode hvis de ikke klarer å løse likningen utviklet fra tekstoppgaven. Funnene viserogså at de fleste elevene formulerte algebraiske likninger da de løste den modelleringsopp-gaven, men de hadde minst en likning som var feil. Samtidig sammenliknet elevene sinemodelleringsutregninger med virkeligheten, som gjorde deres matematiske løsninger unike.Resultatet indikerer at de fleste elevene ønsker mer modellerings aktiviteter på skolen medulike begrunnelser. Som en didaktisk implikasjon, kan inkluderingen av varierte abstraktealgebraiske tekstoppgaver i elevers matematiske erfaringer ha betydning. Lærere bør opp-muntre til bruk av algebraiske og grafiske måter å løse tekstoppgaver. Samtidig å inkluderemodelleringsaktiviteter i pensumet, kan bidra til at elever ser på matematikk som et viktigfag, ettersom elevene kan relatere et hvert fag til virkeligheten gjennom lærerens veiledning.Videre forskning om bruk av teknologiske verktøy for modellering av realistiske problemer anbefales.Nøkkelord: algebraiske tekstoppgaver; matematisk modellering; elever i videregående
Description
Masteroppgave matematikkdidaktikk MA500 - Universitetet i Agder 2019