Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAfram, Obed Opoku
dc.date.accessioned2020-03-10T12:03:40Z
dc.date.available2020-03-10T12:03:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646196
dc.descriptionMasteroppgave matematikkdidaktikk MA500 - Universitetet i Agder 2019en_US
dc.description.abstractFor å imøtekomme nye utfordringer på skolen, i jobb og i livet, kan elever ha behov for åtilpasse og utvide den matematikken de kan. Dette krever at elever evner, i noen grad, åsette skolematematikken i forbindelse med hverdagslige kontekster og motsatt. Matema-tisk modellering er en av de hensiktsmessige mediene for å støtte sammenhengen mellomskolematematikken og virkeligheten. Forskning har vist at det er en sterk tilbøyelighet ipensumet mot matematisk modellering og at i stedet høynivå matematikk er ansett somviktig, mest på videregående nivå. Igjen, forskning viser at elever har større utfordringermed abstrakte (fakta og hypotetiske) algebraiske tekstoppgaver enn konkrete (fakta oghypotetiske) algebraiske tekstoppgaver. Denne studien har som mål å undersøke hvordanelever i videregående løser algebraiske tekstoppgaver innen matematisk modellering, hvorvi vil undersøke hvordan elever på videregående forklarer strategiene de bruker for å løsealgebraiske tekstoppgaver, og hvordan elevene tolker funnene etter å ha løst en algebraisktekstoppgave ved bruk av matematisk modellering. Tjuetre elever fra første året (14-16 år)på en videregående skole i Sør-Norge deltok i denne studien. Hovedkilden til empiriske datavar intervjuer (en elev representerte hans/hennes gruppe) og elevenes oppgaveark (elevenearbeidet i grupper for å løse fire algebraiske tekstoppgaver og en modelleringsoppgave).Funnene i denne studien viser at noen elever har utfordringer med å forstå abstrakte al-gebraiske tekstoppgaver, selv om de fleste elevene omtalte den første oppgaven de løstesom den vanskeligste oppgaven. Resultatene indikerer at elevene tyr til en aritmetiskmetode hvis de ikke klarer å løse likningen utviklet fra tekstoppgaven. Funnene viserogså at de fleste elevene formulerte algebraiske likninger da de løste den modelleringsopp-gaven, men de hadde minst en likning som var feil. Samtidig sammenliknet elevene sinemodelleringsutregninger med virkeligheten, som gjorde deres matematiske løsninger unike.Resultatet indikerer at de fleste elevene ønsker mer modellerings aktiviteter på skolen medulike begrunnelser. Som en didaktisk implikasjon, kan inkluderingen av varierte abstraktealgebraiske tekstoppgaver i elevers matematiske erfaringer ha betydning. Lærere bør opp-muntre til bruk av algebraiske og grafiske måter å løse tekstoppgaver. Samtidig å inkluderemodelleringsaktiviteter i pensumet, kan bidra til at elever ser på matematikk som et viktigfag, ettersom elevene kan relatere et hvert fag til virkeligheten gjennom lærerens veiledning.Videre forskning om bruk av teknologiske verktøy for modellering av realistiske problemer anbefales.Nøkkelord: algebraiske tekstoppgaver; matematisk modellering; elever i videregåendeen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMA500en_US
dc.subjectalgebraic word problemen_US
dc.subjectmathematical modellingen_US
dc.subjectupper secondary studentsen_US
dc.subjectalgebraiske tekstoppgaveren_US
dc.subjectmatematisk modelleringen_US
dc.subjectelever i videregåendeen_US
dc.titleHow upper secondary students solve algebraic word problems in the area of mathematical modelling : A case study of one group of Norwegian studentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber202 p.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal