Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAukland, Jannicke
dc.contributor.authorPatoommas, Napatsawan
dc.date.accessioned2019-10-25T07:27:43Z
dc.date.available2019-10-25T07:27:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624332
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractEt grunnleggende nivå av økonomisk kunnskap er viktig for å kunne fattegode og fornuftige økonomiske beslutninger. Dersom man ikke er i stand til dette kan man risikere å havne i et økonomisk uføre. I Norge har vi generelt høy grad av økonomisk kunnskap og vi er på andre plass når det kommer til likestilling (Atkinson,Monticone& Mess, 2016; WorldEconomicForum, 2017).Likevel er det et stort skille mellom norske menn og kvinners økonomiske kunnskap, ettersomnorske menn i gjennomsnittharet betraktelighøyere nivå av økonomisk kunnskap. Årsaken(e) til dette fenomenet har ennå ikke blitt avdekket.Det er i dag litepersonligøkonomi i læreplanene for grunnskolen (Utdanningsdirektoratet, 2013; Utdanningsdirektoratet, 2015). På bakgrunn av dette og tidligerelitteratur som viser til kjønnsforskjeller i økonomisk kunnskap i Norge er problemstillingen til oppgaven: “Er det laverekjønnsforskjeller i økonomisk kunnskap blant dem som har økonomiutdanning enn blant de som ikke har slik utdanning?”.For å besvare problemstillingen benyttet vi en kvantitativ tilnærming med analysemetodene lineær og logistisk regresjon. Vi benyttet et datasettsom inneholdt 50kunnskapsspørsmål om finansielle temasom blesamlet inn fra et representativt utvalg av den norske befolkningen.Analyseresultatene viste at høyere utdanning, økonomisk utdanning og arbeid i finansbransjen har en statistisk signifikant sammenheng med økonomisk kunnskap. Kjønnsforskjellene i økonomisk kunnskap blir redusert for de med økonomisk utdanning og finansielt arbeid, men ikke for de med høyere utdanning tiltross for den signifikante sammenhengen mellom høyere utdanningogøkonomisk kunnskap.Konklusjonentilden overordnede problemstillingen er at økonomisk utdanning bidrar til lavere kjønnsforskjeller i økonomisk kunnskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleKan økonomisk utdanning redusere kjønnsforskjellene i økonomisk kunnskap?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumber71 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal