Kan økonomisk utdanning redusere kjønnsforskjellene i økonomisk kunnskap?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624332Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et grunnleggende nivå av økonomisk kunnskap er viktig for å kunne fattegode og fornuftige økonomiske beslutninger. Dersom man ikke er i stand til dette kan man risikere å havne i et økonomisk uføre. I Norge har vi generelt høy grad av økonomisk kunnskap og vi er på andre plass når det kommer til likestilling (Atkinson,Monticone& Mess, 2016; WorldEconomicForum, 2017).Likevel er det et stort skille mellom norske menn og kvinners økonomiske kunnskap, ettersomnorske menn i gjennomsnittharet betraktelighøyere nivå av økonomisk kunnskap. Årsaken(e) til dette fenomenet har ennå ikke blitt avdekket.Det er i dag litepersonligøkonomi i læreplanene for grunnskolen (Utdanningsdirektoratet, 2013; Utdanningsdirektoratet, 2015). På bakgrunn av dette og tidligerelitteratur som viser til kjønnsforskjeller i økonomisk kunnskap i Norge er problemstillingen til oppgaven: “Er det laverekjønnsforskjeller i økonomisk kunnskap blant dem som har økonomiutdanning enn blant de som ikke har slik utdanning?”.For å besvare problemstillingen benyttet vi en kvantitativ tilnærming med analysemetodene lineær og logistisk regresjon. Vi benyttet et datasettsom inneholdt 50kunnskapsspørsmål om finansielle temasom blesamlet inn fra et representativt utvalg av den norske befolkningen.Analyseresultatene viste at høyere utdanning, økonomisk utdanning og arbeid i finansbransjen har en statistisk signifikant sammenheng med økonomisk kunnskap. Kjønnsforskjellene i økonomisk kunnskap blir redusert for de med økonomisk utdanning og finansielt arbeid, men ikke for de med høyere utdanning tiltross for den signifikante sammenhengen mellom høyere utdanningogøkonomisk kunnskap.Konklusjonentilden overordnede problemstillingen er at økonomisk utdanning bidrar til lavere kjønnsforskjeller i økonomisk kunnskap.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2019